قوانین آپارتمان نشینی

همانطور که مطلع هستید امروزه سبک زندگی از سکونت در خانه‌های ویلایی و مستقل به سمت زندگی‌های آپارتمانی تمایل بیشتری پیدا کرده و این شیوه از سکونت به نحوی اجتماعی‌تر بوده و نیازمند آداب خاص آپارتمان نشینی است تا بتوانید در یک محیط با حریم کوچک‌تر با امنیت و آرامش بیشتری زندگی کنید.

با توجه به نزدیکی خانوارها در چنین مسکن‌هایی به تبع حریم‌های شخصی کمرنگ‌تر شده و روابط سبک متفاوتی از خود را نشان می‌دهند و شما در یک محیط اشتراکی زندگی مستقلی خواهید داشت‌ و روابط، سبک زندگی، معاشرت‌ها و… شما و دیگران تا حدودی بر همدیگر تاثیرگذار است.

اگرچه واحد یا طبقه سکونت شما یک خانه مجزا با حریم معین خود است اما شما در یک آپارتمان یا مجتمع با نزدیکی بخصوصی زندگی می‌کنید که همسایه‌ها نیز به اندازه شما حقوق مشترک و برابری در محیط مسکونی را دارند و هرگونه زیاده روی در سبک زندگی آپارتمان نشینی ممکن است سبب ایجاد اختلال در سلامت زندگی جمعی و مشکلات بعدی آن شود.

مزایای آپارتمان نشینی

زندگی در آپارتمان مزایای مختلفی دارد، اما در صورتی که تنها یکی از افراد ساکن در آپارتمان به برخی قوانین نانوشته و نوشته‌شده‌ی آپارتمان عمل نکند، آن چهاردیواری به محلی برای عذاب کشیدن شما تبدیل خواهد شد. هدف از گذاشتن قوانین آپارتمان نشینی این بوده که همسایه‌ها بتوانند در کمال آرامش و صلح در کنار هم زندگی کنند. در واقع با وجود این قوانین، کسی با صدای وحشتناکِ جابه‌جا کردن میز در نصفه‌شب و همچنین پُر بودن جای پارک خود در پارکینگ مواجه نخواهد شد.

قوانین آپارتمان نشینی ممکن است از آپارتمانی به آپارتمانی دیگر متفاوت باشد و این بدان معنی است که هر ساختمان می‌تواند قوانین خاص خود را داشته باشد، البته تا زمانی که این قوانین هیچ قانونِ کلی‌ای را نقض نکند.

در این مقاله قصد داریم تا درباره قوانینی صحبت کنیم که همه ساکنان آپارتمان باید از آنها پیروی کنند تا بتوانند در صلح با دیگر افراد ساکن در آپارتمان زندگی کنند. در واقع، این قوانین به شما کمک خواهند کرد که از تنش‌های احتمالی در ساختمان جلوگیری کنید و به حق و حقوقی که بین همه افراد وجود دارد، احترام بگذارید.

آشنایی با قوانین آپارتمان نشینی

برخی قوانین هستند که در تمام آپارتمان‌ها قابل اجرا هستند، اما این اجازه به هر ساختمانی نیز داده شده تا قوانین خاصی را برای ساکنان ترسیم کند. به این معنا که، مالکان می‌توانند مقرراتی مانند ساعات باز بودن استخر، زمان دسترسی به حیاط و باغِ مشترک و غیره را تعیین کنند. اما با این حال، برای تدوین چنین مقرراتی، حتما نیاز است که تمام ساکنین آپارتمان رأی بدهند.
در مورد قوانین خاص، خود ساکنین و ساختمان‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند، اما قوانین آپارتمان نشینیِ متداول در تمام ساختمان‌ها، مواردی هستند که ما در ادامه نام خواهیم برد:

استفاده از مناطق مشاع ساختمان​ 

نحوه‌ی رفتار مردم در مناطق عمومی مانند محیط مشاعِ ساختمان، موضوع بسیار حساسی است و باید به آن اهمیت داد. مشاعات در آپارتمان‌ها، محلی هستند که تمام ساکنین دوست دارند از آنها استفاده کنند و به شخص خاصی تعلق ندارند. بنابراین، زباله‌های خود را در پارکینگ رها نکنید و راهروها را با دوچرخه یا کالسکه کودک خود مسدود نکنید. تمام این رفتارها به عنوان رفتارهای آزاردهنده شناسایی می‌شوند و به مرور زمان، می‌توانند باعث ایجاد تنش میان همسایگان شوند.

پرداخت به موقع شارژ ساختمان  

شارژی که شما به‌صورت ماهانه پرداخت می‌کنید، مبلغی است که به حفظ ساختمان و مراقبت از فضاهای مشاع کمک می‌کند؛ بنابراین با عدم پرداخت مبلغ شارژ، در واقع به ساختمان ضربه وارد خواهید کرد.

هزینه‌های مربوط به نظافت ساختمان، تعمیر امکانات ساختمان، پرداخت قبوض آب، برق، گاز، تعمیر و نگهداری آسانسور و خرید وسیله‌های مورد نیاز برای مشاعات ساختمان، همگی از محل جمع‌آوری شارژهای ماهانه پرداخت می‌شوند.

مدیر ساختمان، کلانتر ساختمان نیست​ 

مدریریت ساختمان (قوانین آپارتمان نشینی)

در قوانین آپارتمان نشینی عنوان شده که  . بنابراین او باید به خوبی از ساختمان مراقبت کند، اما این به هیچ وجه به این معنا نیست که باید بتواند همه تنش‌ها و درگیری‌ها در ساختمان را به تنهایی حل‌وفصل کند. علاوه بر این، او نباید نظر خود را مقدم بر نظر دیگر افراد در ساختمان بداند.

مدیر ساختمان مجاز است فعالیت‌هایی که باعث ایجاد مزاحمت برای سایر ساکنان می‌شود را متوقف کند، اجازه دارد از طریق دادگاه پرداختی‌های معوقه را مطالبه کند و در نهایت می‌تواند برنامه‌ریزی برای انجام جلسات ساختمان را انجام دهد.

قوانین نگهداری از حیوانات خانگی  

نگهداری حیوانات خانگی(قوانین آپارتمان نشینی)

صاحبان حیوانات خانگی همیشه باید مراقب حیوان خانگی خود باشند و آن را تحت کنترل داشته باشند. مراقبت از حیوان خانگی تنها به این معنا نیست که از فرار کردن آن از خانه جلوگیری کنید، بلکه صاحب حیوان باید از پارس کردن بیش از حد بلند حیوان خود یا ادرار/اجابت مزاج در مکان‌های عمومی ساختمان نیز جلوگیری کند.

نگهداری از حیوان خانگی در برخی از آپارتمان‌ها ممنوع است، بنابراین قبل از اجاره و یا خرید آپارتمان حتما با مشاور املاک در این باره مشورت کنید.

احترام به زمان استراحت همسایگان  

احترام به زمان استراحت همسایگان (قوانین آپارتمان نشینی)

یکی از مهم‌ترین قوانین آپارتمان نشینی، همین احترام گذاشتن به استراحت دیگر همسایه‌ها در ظهر و شب و هنگام خواب است. در این ساعات، از ایجادِ هر گونه صداهای غیرضروری یا بلند اجتناب کنید. به عنوان مثال، به یک‌باره ساعت دوازده شب یاد جابه‌جا کردن میز و جارو کردن خانه نیفتید. اگر لازم است کارهایی را انجام دهید که صدا دارند، آنها را بین ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب انجام دهید.

اگر به دنبال این هستید که در کنار دیگر همسایه‌ها زندگی شادی را سپری کنید، جابه‌جایی اثاثیه خانه، پخش موسیقی با صدای بلند و آواز خواندن در ساعات اولیه روز را اصلا به شما توصیه نمی‌کنیم.

تغییر در ساختار عمومی ساختمان  

تغییر در ساختار عمومی ساختمان (قوانین آپارتمان نشینی)

همان‌طور که هنگام استفاده از فضای مشاع باید یک‌سری قوانین را رعایت کنید، همچنین اجازه ندارید بدون هماهنگی تغییری در داخل یا خارج آپارتمان ایجاد کنید.

شما به هیچ عنوان اجازه گذاشتن پوستر تبلیغاتی در فضای داخل و خارج ساختمان را ندارید. علاوه بر این، نمی‌توانید چیزی را در نما یا بالکن بدون رضایت صریح مالکان تغییر دهید.

آشنایی با ساکنین آپارتمان​ 

آشنایی با ساکنین آپارتمان​

احترام گذاشتن و معاشرت با ساکنین ساختمان، یکی از قوانین آپارتمان نشینی است. بنابراین، اگر به عنوان صاحب‌خانه و یا مستاجر به ساختمان جدید خود نقل مکان می‌کنید، خوب است که خود را به تمام همسایه‌ها معرفی کنید. همسایه‌ها به عنوان نزدیک‌ترین افراد در کنار شما زندگی می‌کنند و در مواقع اضطراری می‌توانند به شما کمک کنند، بنابراین به نفع شماست که با آنها کنار بیایید.

برقراری ارتباط با همسایگان​ 

قوانین آپارتمان نشینی برقراری ارتباط با همسایگان

ارتباط گرفتن با دیگر افراد و باز گذاشتن باب گفتگو، اصول کلیدی هر رابطه پایدار هستند؛ بنابراین در جلسات ساختمان حضور داشته باشید و با هم برای حل مشکلات همکاری کنید. اگر مدیر ساختمان و یا هیأت مدیره دارید، باید بدانید که این افراد نیز در ساختمان شما زندگی می‌کنند و به‌طور منظم با آنها ارتباط دارید. رعایت این دو نکته کلیدی، به شما کمک خواهد کرد که از هر گونه درگیری در ساختمان جلوگیری کنید.

خسارت به مشاعات  

اگر در آپارتمان چیزی آسیب ببیند و مقصر آن یکی از ساکنین ساختمان باشد، باید هزینه تعمیر یا تعویض آن را بپردازد. برخی شرکت‌های بیمه، وسایل ساختمان را بیمه می‌کنند که با پرداخت این حق بیمه، می‌توانید در چنین شرایطی هزینه تعمیر و تعویض متعلقات آپارتمان را پرداخت کنید.

یکی از مهم‌ترین وسایل ساختمان که نیاز به مراقبت بالایی دارد، آسانسور است. از این وسیله برای حمل اثاثیه و اسباب‌کشی استفاده نکنید و داخلِ آن را بیش از حد مجاز پر نکنید،  تمام این موارد به آسانسور آسیب می‌زنند و شما باید هزینه تعمیر آن را بپردازید.

تفاوت در فرهنگ ها 

قوانین آپارتمان نشینی

هر شخصی سلیقه و عقیده خود را دارد، بنابراین احتمال این زیاد است که همسایه‌ها در مورد موضوع و یا موضوعاتی به توافق نرسند و درگیری به‌وجود آید. عصبانیت و حالت تدافعی هرگز چیزی را حل نمی‌کند. با آرامش به همسایه‌ها نزدیک شوید و مشکل را با عباراتی آرام توضیح دهید. اگر نمی‌توانید شخصا با آنها تماس بگیرید، یک یادداشت مودبانه جلوی درِ واحد آنها بگذارید. اما اگر کلا نتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید، هیچ وقت نخواهید توانست که مشکلات ساختمان را حل کنید

رعایت حریم خصوصی و حفظ شئونات اخلاقی

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که، قوانین آپارتمان نشینی با چه هدفی تعریف شدند و اساسا، قرار است چه کمکی به ساکنین آپارتمان‌ها کنند. حتی برخی نمی‌دانند که در صورت عدم رعایت این قوانین با چه مشکلاتی مواجه خواهند شد.

به‌صورت کلی باید گفت که: قوانین آپارتمان نشینی برای رسیدن به آرامش، ارتقاء امنیت‌ و بهداشت عمومی، رعایت حریم خصوصی و حفظ شئونات اخلاقی در هر آپارتمان وضع می‌شوند و این قوانین به ساکنین کمک می‌کنند تا در حفظ نظم و نظافت ساختمان بهتر عمل کنند. علاوه بر این، رعایت قوانین آپارتمان نشینی باعث می‌شود که ساکنین در نهایت آرامش به زندگی در ساختمان ادامه دهند و امنیت جانی و مالی خود را تضمین کنند.

این قوانین همیشه در حال تغییر هستند و هر آپارتمان و واحد مسکونی بسته به نیاز خود، می‌تواند این قوانین را کم و زیاد کند.