قوانین آپارتمان نشینیقوانین استفاده از آسانسور در آپارتمان‌ها و مجتمع‌ها

قوانین استفاده از آسانسور در آپارتمان‌ها و مجتمع‌ها

زندگی مدرن در ساختمان‌های بلند و بالا و پایین کردن پله‌ها بدون وجود ابزاری مانند آسانسور، می‌توانست کاری سخت و طاقت‌فرسا شود. در واقع، این وسیله اختراع شد تا زندگی شهری و آپارتمان نشینی را آسان‌تر کند  و در حال حاضر، به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. اما آیا تا به امروز به این فکر کردید که چرا برای استفاده بهینه از این وسیله، به برخی دستورالعمل‌های خاص نیاز داریم؟

عمر مفید آسانسور

برخی از کارشناسان تخمین زده‌اند که طول عمر یک آسانسور ۱۵ سال است که خب مدت زمان طولانی است. مسلما هر آسانسوری در طول این مدت زمان، خرابی‌هایی را از سر می‌گذراند و ممکن است دچار فرسودگی شود. بنابراین، نیاز است که از این وسیله به‌درستی استفاده کنید تا بتوانید طول عمر آن را طولانی کنید. علاوه بر این، سرپیچی کردن از برخی دستورالعمل‌های استفاده از آسانسور می‌تواند منجر به برخی حوادث ناگوار و در برخی مواقع مرگ شود. بنابراین، حتما لازم است که با نحوه استفاده از آسانسور آشنا باشید و حتی درباره قوانین استفاده از آن در آپارتمان نیز بدانید.

در اصل، آسانسور نیز به‌عنوان بخشی مشترک در هر آپارتمانی شناخته می‌شود که تمام ساکنین مسئول نگهداری و مراقبت از آن هستند. به همین خاطر برای استفاده از آسانسور نیز، در قوانین آپارتمان نشینی نکاتی آورده شده است که مجموع آنها از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری خواهند کرد.

با توجه به اهمیت استفاده از آسانسور در آپارتمان، در این مقاله سعی داریم تا درباره قوانین و نحوه استفاده از این وسیله صحبت کنیم.

قانون استفاده از آسانسور در آپارتمان

قوانین وضع‌ شده در آپارتمان، همگی برای این هستند که ساکنین آپارتمان‌ها راحت‌تر کنار هم زندگی کنند و البته خودشان نیز زندگی منظم و آرامی داشته باشند. یکی از این قوانین، به نحوه نصب و استفاده از آسانسور ربط دارد. در این قانون، موضوعاتی مختلفی مطرح شده است که از حق پرداخت شارژ هر واحد، تا نحوه استفاده، نصب، سهم هر طبقه از هزینه‌های آسانسور، حمل بار، وظایف مدیر در قبال آسانسور و موارد بسیار دیگر را پوشش می‌دهد. برای آگاهی بیشتر با این قوانین، در ادامه هر کدام را به تفسیر توضیح خواهیم داد.

قوانین استفاده از آسانسور در آپارتمان ها

قانون نصب آسانسور در آپارتمان

در قوانین ساخت‌وساز آپارتمان، این موضوع مطرح شده است که برای آپارتمان‌های بالای سه طبقه باید آسانسور نصب شود. این قانون به‌صورت الزام درآمده است و در صورت عدم وجود آسانسور در آپارتمان‌های بالای سه طبقه، پایان کار به آن ساختمان تعلق نخواهد گرفت.

با توجه به اینکه این موضوع به‌تازگی به‌صورت قانون درآمده است، بنابراین مشاهده می‌شود که در برخی آپارتمان‌های قدیمی که بالای سه طبقه هستند، آسانسور ندارند و برای راحتی ساکنین تصمیم به نصب آسانسور می‌گیرند. در این مواقع، قانون نصب آسانسور می‌گوید که در صورتی می‌توان در این آپارتمان‌ها آسانسور نصب کرد که تمامی واحدها با این کار موافق باشند. اما اگر در آپارتمانی تمام ساکنین رضایت خود را در این باره اعلام نکنند، چه باید کرد؟

در قانون تملک ساختمان‌ها عنوان شده:

در صورتی که فضای لازم برای نصب آسانسور در ساختمان وجود داشته باشد و ساکنین طبقات بالا درخواست نصب آسانسور کنند، حتی با وجود مخالفت ساکنین طبقه همکف و اول، می‌توان ضمن رعایت قانون شهرداری برای نصب آسانسور، این وسیله کاربردی را در آپارتمان نصب کرد. در این مواقع، در صورت بیشتر بودن مساحت طبقات دوم به بعد که خواستار نصب آسانسور هستند از مجموع طبقات اول و همکف، طبق قانون می‌توان حق‌السهم نصب آسانسور را از طبقات ابتدایی هم دریافت کرد.

تأثیر طبقه بر پرداخت هزینه‌های استفاده از آسانسور

طبق ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان‌ها، اعتراض ساکنین طبقات همکف و یا اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور به علت استفاده نکردن از آن، قابل پذیرش نیست. بنابراین، پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور بر دوش تمام ساکنین است و هیچ بهانه‌ای مبنی بر عدم پرداخت این هزینه‌ها قابل قبول نخواهد بود.

پرداخت هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور در شارژ ساختمان

بخشی از هزینه‌های مربوط به شارژ آپارتمان به هزینه نگهداری از قسمت‌های مشاع ساختمان مربوط می‌شود، که هزینه تعمیر و نگهداری از آسانسور نیز جزء این هزینه‌ها است. پرداخت این هزینه‌ها بر عهده ساکنین و مالکین ساختمان است که به متراژ آپارتمان آنها ربط ندارد و همه باید هزینه‌ای یکسان را پرداخت کنند.

مسئول محاسبه این هزینه‌ها، مدیر ساختمان است که برای محاسبه آن، معمولا سراغ یکی از روش‌های رایج و فرمول خاص می‌رود و بعد با توجه به تعداد واحدها، این هزینه‌ها را تقسیم و مبالغ تعیین‌شده را از ساکنین دریافت می‌کند.

پرداخت هزینه آسانسور در چه مواردی با مالک است و در چه مواردی با مستاجر؟

هزینه‌های مربوط به آسانسور، شامل دو بخش جزئی و کلی می‌شود. برخی هزینه‌ها مانند هزینه نصب آسانسور، در دسته هزینه‌های کلی قرار می‌گیرد که مسئول پرداخت این هزینه، مالک ساختمان است. اما هزینه‌های مربوط به نگهداری، بازرسی و تعمیر آسانسور، در دسته هزینه‌های جزئی قرار می‌گیرد که برای پرداخت آن، معمولا سراغ مبلغی می‌روند که از شارژ ساختمان جمع‌آوری می‌شود و یا از تمام ساکنین ساختمان، یعنی هم مالکین و هم مستاجرین، اخذ می‌شود.

مسئول جبران خسارت وارد شده به آسانسور

مطابق قانون، فردی که به یکی از وسایل آپارتمان و فضاهای مشترک آسیبی وارد کند، مسئول پرداخت هزینه تعمیر آن خواهد بود. بنابراین، اگر در آپارتمان یکی از ساکنین با آسانسور اسباب سنگین جابجا کند و این باعث آسیب به آسانسور شود، هزینه خسارت بر عهده فردی است که با آسانسور وسیله جابجا کرده است.

تأثیر خالی بودن و عدم استفاده از آپارتمان بر پرداخت هزینه آسانسور

طبق ماده چهارم قانون تملک آپارتمان‌ها و خصوصا قوانین مربوط به استفاده از آسانسور، استفاده و عدم استفاده از آسانسور تأثیری بر پرداخت حق شارژ ندارد و مسلما هزینه نگهداری از آسانسور از حق شارژ پرداخت خواهد شد.

نکاتی مهم در خرید و نصب آسانسور

آسانسور یکی از وسایل برقی بسیار کاربردی در آپارتمان‌ها است که در عین حال، می‌تواند به وسیله‌ای خطرناک تبدیل شود. به همین خاطر، در زمان خرید و نصب این وسیله باید به نکاتی مهم دقت کرد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • نکته ۱
    در زمان خرید آسانسور، حتما مدلی را انتخاب کنید که دارای سیستم برق اضطراری باشد. این سیستم به ساکنین کمک خواهد کرد که تا در زمان قطع شدن برق، سراغ سیستم برق اضطراری بروند و آسانسور را در یکی از طبقات متوقف و در را برای افراد گیرافتاده در اتاقک باز کنند.
  • نکته ۲
    حتما آسانسوری را انتخاب کنید که دارای زنگ خطر و تلفن اضطراری باشد.
  • نکته ۳
    حتما آسانسوری را انتخاب کنید که دارای سیستم هشدار وزن اضافه باشد.
  • نکته ۴
    برای کنترل راحت‌تر و بهتر آسانسور و اتاقک آن، خوب است از دوربین کنترلی درون اتاقک استفاده کنید. به کمک این وسیله می‌توان مواردی مانند حمل بار غیرمجاز، عبورومرور غیرمجاز و موارد دیگر را کنترل کنید و در صورت مشاهده موردی مشکوک، برای مقابله با آن اقدام کنید.

امکان حمل بار و یا اسباب‌کشی با آسانسور

معمولا در برخی آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی، آسانسور حمل بار جدا از آسانسور جابجایی افراد است. بنابراین، اگر آسانسوری به‌طور خاص برای جابجایی و حمل بار وجود ندارد، ساکنین نباید از آسانسور برای این کار استفاده کنند. علاوه بر این باید به این نکته دقت کرد که، آسانسورهای نفربر معمولا برای حمل بار درست نشده‌اند و استفاده از این وسیله برای جابجایی وسیله، به آسانسور آسیب وارد خواهد کرد. در نهایت باید گفت که:

طبق ماده ۵۶ قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد استفاده از آسانسور، اسباب‌کشی با آسانسوری که مخصوص حملِ انسان است، ممنوع است و ممکن است خساراتی را چه به صورت آنی و چه در درازمدت بر این وسیله عمومی وارد کند.

وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور

یکی از اصلی‌ترین وظایف هر مدیری در آپارتمان، جمع‌آوری هزینه مربوط به حق شارژ ساکنین است. این حق شارژ، هزینه‌های مربوط به نگهداری از آسانسور را نیز پوشش می‌دهد. بنابراین، اولین وظیفه هر مدیر ساختمانی، دریافت حق شارژ و پرداخت هزینه مربوط به نگهداری و تعمیر آسانسور از حق شارژ است.

وظیفه دیگر مدیر ساختمان، بستن قرارداد با یک شرکت معتبر برای بازدید ماهانه از آسانسور است. این وسیله برقی نیاز به مراقبت مداوم دارد و در صورت عدم انجام این کار، ممکن است خسارت‌های مالی و اتفاقات ناگوار دیگری نیز برای ساکنین رخ دهد که تمام این خسارت‌های جانی و مالی، بر عهده مدیر ساختمان خواهد بود.

با توجه به خطرناک بودن آسانسور نیز، دریافت بیمه حوادث آسانسور نیز، از جمله وظایف مدیر ساختمان خواهد بود.

آداب و رسوم استفاده از آسانسور در ساختمان

مانند هر وسیله‌ی دیگری، استفاده از آسانسور در آپارتمان نیز دارای آداب خاصی است که رعایت تمام این موارد، باعث می‌شود که طول عمر آسانسور بیشتر شود. برخی از مهم‌ترین آداب استفاده از آسانسور در ساختمان‌ها عبارت‌اند از:

با رعایت موارد بالا، می‌توانید مطمئن باشید که آسانسور تا سال‌ها بدون هیچ ایرادی کار خواهد کرد. اما این بدان معنا نیست که اصلا خراب نخواهد شد. در برخی مواقع قطع برق ساختمان و همچنین نقص فنی و مکانیکی، باعث از کار افتادن آسانسور خواهند شد.

اقدامات مناسب هنگام حادثه در آسانسور

آسانسور وسیله‌ای کاربردی و در عین حال مشکل‌ساز خواهد بود. برای مواجهه با برخی مشکلات احتمالی، باید آمادگی داشته باشید و بدانید که چه کاری انجام دهید. برخی کارهایی که در زمان بروز حادثه در آسانسور رخ می‌دهد، عبارت‌اند از:

    • قبل از هر چیزی، بهتر است آرامش خود را حفظ کنید.
    • بهتر است در آسانسور بمانید و تکان نخورید، چرا که ایمن است.
    • چنانچه درها به دلیلی بسته شدند، هرگز با اهرم در آسانسور را باز نکنید. این کار از حرکت آسانسور جلوگیری می‌کند.
    • به هیچ عنوان نگران کمبود اکسیژن در آسانسور نباشید، چرا که کابین آسانسور طوری طراحی شده که تا ساعت‌ها امکان نفس کشیدن برای مسافران را فراهم می‌کند.
    • نگران تاریک شدن آسانسور نباشد، چرا که در صورت از کار افتادن آسانسور و قطع برق آن، سیستم روشنایی اکثر آسانسورها باز هم کار خواهد کرد.
    • برای اطلاع‌رسانی از وضعیت آسانسور، با افرادی که بیرون هستند تماس بگیرید.
    • در صورت بروز مشکل در آسانسور، روی زمین بنشینید تا با تکان خوردن آسانسور، تعادل خود را از دست ندهید.
    • در صورت رسیدن کمک، توصیه می‌شود خود را به درهای آسانسور نزدیک کنید. این کار، دسترسی به شما را آسان‌تر می‌کند و روند نجات را تسریع می‌بخشد.
    • هنگام باز شدن درب آسانسور توسط تیم نجات از آنها فاصله بگیرید.

سخن نهایی

آسانسور از جمله ابزارهایی است که بشر برای زندگی راحت به آن نیاز دارد و به همین خاطر، امروزه شاهد هستیم که اکثر خانه‌ها مجهز به آسانسور شدند. اما این وسیله به عنوان یکی از مشترکات هر آپارتمانی شناخته می‌شود و برای استفاده از آن، قوانینی نیز وضع شده است. با آگاهی از قوانین استفاده از آسانسور در آپارتمان، می‌توانید از این وسیله به‌درستی استفاده کنید، طول عمر آن را افزایش دهید و از برخی هزینه‌های مالی و جانی احتمالی در آینده پیشگیری کنید.

علاوه بر این، برخی از این قوانین در مورد پرداخت هزینه‌های مربوط به نصب، نگهداری و بررسی دوره‌ای می‌باشند که در برخی ساختمان‌ها به موضوعی برای بحث و مشاجره تبدیل شده‌اند. این قوانین، از به‌وجود آمدن اختلافات میان همسایه‌ها نیز جلوگیری خواهد کرد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

مقالات مشابه