قوانین آپارتمان نشینینگهداری سگ یا سایر حیوانات خانگی در آپارتمان‌ها

نگهداری سگ یا سایر حیوانات خانگی در آپارتمان‌ها

این روزها به تعداد افرادی که سگ و یا سایر حیوانات خانگی را به سرپرستی می‌گیرند، افزوده می‌شود و این می‌تواند برای آنها در زمان خرید و اجاره خانه دردسرساز شود. به‌طور کلی، بهتر است سراغ آپارتمانی بروید که دیگر همسایه‌ها و حتی صاحب‌خانه اجازه نگهداری از سگ و سایر حیوانات را به شما بدهد، تا اینکه حیوان خانگی خود را به‌صورت مخفیانه به آپارتمان بیاورید و بعدا این موضوع آشکار شود.

زندگی در آپارتمان‌های کوچک، به‌خودی‌خود سخت است. به عنوان مثال، فضا برای قرار دادن تمام وسایل در این مدل آپارتمان‌ها را ندارید و حتی در برخی مواقع، مجبور می‌شوید که از تمام وسایل استفاده نکنید و آنها را بسته‌بندی شده رها کنید. مشکل دیگر این است که فضای کافی برای پذیرایی از مهمان را ندارید و این می‌تواند برای شما ناراحت‌کننده باشد. حالا، یک سگ و هر حیوان خانگی دیگری را به این سناریو اضافه کنید. اینجاست که زندگی در آپارتمان برای شما چالش‌برانگیزتر از قبل خواهد شد. اما اگر آپارتمان شما بزرگ است و برای دوست پشمالوی خود فضا دارید، باید به این نکته توجه کنید که این حیوان خانگی ممکن است برای همسایه‌ها مزاحمت و مشکلاتی ایجاد کند.

اما تمام این حرف‌ها به این معنا نیست که نگه داشتن سگ و یا هر حیوان دیگری در خانه غیرقانونی است. اگر در یک آپارتمان با دوست پشمالوی خود زندگی می‌کنید، باید بدانید که چند نکته است که برای رعایت قوانین آپارتمان نشینی باید به آنها توجه کنید.

در این مقاله درباره نگهداری از سگ و سایر حیوانات خانگی در آپارتمان خواهیم گفت و قوانین و مقرراتی که در آیین‌نامه قانون تملک آپارتمان‌ها در این باره آورده شده است را بازگو خواهیم کرد. 

قوانین نگهداری سگ در آپارتمان

 

قوانین نگهداری از حیوانات در آپارتمان‌ها

تا به امروز صحبت‌های بسیاری در مورد نگهداری از حیوانات خانگی مطرح شده است و بارها طرح‌هایی به مجلس فرستاده شده که هر کدام به دلایل مختلفی تصویب نشده‌اند. بنابراین، همان‌طور که گفتیم قانونی مبنی بر غیرقانونی بودن نگهداری از حیوانات خانگی در آپارتمان‌ها وجود ندارد. اما، مقرراتی برای نگهداری از حیوان خانگی در آپارتمان و در آیین‌نامه قانونی تملک آپارتمان‌ها آورده شده است و همه ملزم به رعایت این موارد هستند.

طبق ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها مصوب ۱۳۴۷، نگهداری از حیوان در قسمت‌های مشترک ساختمان ممنوع است.

در آیین‌نامه‌ی بالا مشخص شده که نگهداری از حیوان خانگی به‌طور خاص در فضای مشترک آپارتمان‌ها ممنوع است. این به چه معنا است؟

بر اساس قانون تملک آپارتمان‌ها، هر ساختمان و آپارتمانی دارای دو بخش اختصاصی و مشترک است. بخش مشترک، آن قسمت‌هایی از ساختمان است که تمام ساکنین حق استفاده از آن دارند و به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از آن استفاده می‌کنند و طبعا، هیچ‌یک از افراد ساختمان حق استفاده‌ی شخصی از آن را ندارد. بخش‌های مشترک شامل پشت‌بام، زمین ساختمان، راه‌روها، پاگردها، آسانسور، پارکینگ، پله‌ها، حیاط، اتاق سرایدار و موارد بسیار دیگری می‌شود که همه را در مقاله «مشاعات ساختمان و نحوه استفاده از آنها» نام بردیم.

طبق ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، هیچ‌یک از افراد ساکن در آپارتمان نمی‌توانند در بخش‌های مشترک، حتی اگر در بخش اختصاصی قرار گرفته باشد یا از آن عبور کند، وسیله و یا حیوان نگهداری کنند. اما این ممنوعیت در مورد قسمت‌های مشترک هر آپارتمانی صدق می‌کند و شرایط برای بخش اختصاصی متفاوت است.

مطابق با قانون تملک آپارتمان‌ها، نگهداری از سگ و سایر حیوانات خانگی در آپارتمان منعی ندارد. البته این بدان معنا نیست که باید و نبایدهایی برای نگهداری از حیوان خانگی در آپارتمان وجود ندارد. شما در صورتی می‌توانید از حیوان خانگی در فضای اختصاصی و یا همان چهاردیواری خود نگهداری کنید که بتوانید شرایط زیر را مهیا کنید:

در صورت رعایت این موارد کسی از اهالی ساختمان نمی‌تواند برای نگهداری از حیوان خانگی از شما شکایت کند. البته این امکان وجود دارد که برخی همسایه‌ها سراغ شکایت از این افراد بروند و بتوانند ثابت کنند که وجود حیوان خانگی در آپارتمان، بهداشت آنها را تهدید می‌کند و باعث برهم زدن آرامش آنها شده است. در این حالت، قاضی می‌تواند طبق ماده ۶۸۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی و ماده ۶۹۰، وجود حیوان خانگی را عاملی برای ایجاد مزاحمت تلقی کند و فرد نگهدارنده‌ی حیوان را به دادگاه احضار کند.

احکام نگهداری از حیوانات در قانون مجازات اسلامی

در قانون مجازات اسلامی، در ۵ ماده به مواردی اشاره شده که است که به‌طور مستقیم با نگهداری از حیوان خانگی در ارتباط هستند و بروز هر کدام، در قانون مجازات اسلامی مصداق جرم هستند. این ماده‌ها عبارت‌اند از:

  • ماده ۵۰۱:
    آسیب به شخصی دیگر که ممکن است با برانگیختن حیواناتی مانند سگ برای حمله به طرف مقابل باشد، جرم است و فرد خاطی باید قصاص شود یا موظف است دیه پرداخت کند. در این وضعیت، فرد ممکن است آسیب جسمی نبیند، اما حیوان خانگی و حمله او موجب ترس و در نهایت آسیب به او شود.
  • ماده ۵۱۲:
    در این ماده مطرح شده که، نباید حیوانات را در محل‌های غیرقابل‌ توقف نگه داشت. در این حالت،‌ اگر فردی متوجه حضور سگ و یا هر حیوان دیگری نشود و در اثر برخورد با حیوان مصدوم شود، صاحب حیوان باید بابت آسیبِ وارده خسارت پرداخت کند. اما اگر عابر بتواند مسیر خود را تغییر دهد تا با حیوان برخورد نکند، در صورت آسیب، صاحب حیوان نباید خسارتی به فرد عابر پرداخت کند.
  • ماده ۵۲۲:
    در این ماده قانون عنوان شده که صاحب حیوان، باید ضامن او باشد. به این ترتیب، اگر حیوان به شخصی حمله کند، صاحب حیوان باید از این امر جلوگیری کند و در صورت عدم انجام این کار، صاحب حیوان مسئول هر گونه آسیب به شخص مقابل است. در این ماده عنوان شده، در صورتی که صاحب حیوان از حمله حیوان آگاهی نداشته باشد و کوتاهی‌ای نیز بابت جلوگیری از حمله حیوان انجام نداده باشد، بنابراین هیچ ضمانتی بر عهده او نخواهد بود. عدم توانایی در کنترل حیوان نیز، نشان از کوتاهی صاحب حیوان است و قانون او را برای آسیب به طرف مقابل، مقصر می‌داند.
  • ماده ۵۲۳:
    بر اساس این ماده قانون، اگر فردی با اجازه وارد ملکی شود و در آنجا از سمت حیوانی آسیب ببیند، فرد اجازه‌دهنده، مسئول است. اما اگر فرد آسیب‌دیده نسبت به خطر حیوان و عدم توانایی در کنترل حیوان از سمت فرد اجازه‌دهنده آگاهی نداشته باشد، ضمانت از عهده فرد اجازه‌دهنده خارج می‌شود.
  • ماده ۵۲۵:
    طبق این ماده، اگر شخصی حیوانی را برای حمله به شخصی دیگر تحریک کند، مسئولیت خسارت‌های وارده بر عهده او خواهد بود. اما اگر این خسارت برای دفاع شخصی بوده باشد، خسارت از عهده او خارج می‌شود.

روش‌های رایج شکایت از نگهداری حیوان خانگی در آپارتمان

مطمئنا در برخی مواقع، وجود حیوان خانگی در آپارتمان باعث آسیب به دیگر همسایه‌ها می‌شود و این حق را دارند تا از صاحب حیوان خانگی شکایت کنند. اما خوب است که قبل از هر اقدامی، موضوع را با گفتگو حل کنید و یا آن را یا مدیر ساختمان در میان بگذارید. شما قرار است با آن فرد در یک آپارتمان زندگی کنید، بنابراین بهتر است که این مشکل را با صحبت کردن رفع کنید. مدیر ساختمان نیز می‌تواند این موضوع را با تذکر کلامی پیش ببرد و از آن فرد بخواهد که حیوان خانگی را از آپارتمان خارج کند. اما اگر این صحبت‌کردن‌ها و مذاکره‌ها جواب نداد، می‌توانید برای شکایت از آن فرد از روش‌های زیر اقدام کنید:

ارسال اظهارنامه قضایی

اولین مرحله برای شکایت از فردی برای نگهداری از حیوان در آپارتمان، ارسال اظهارنامه است. در واقع، با ارسال اظهارنامه می‌توانید به فرد تذکر دهید که دچار تخلف در آپارتمان شده است و برای دیگر اهالی ساختمان ایجاد مزاحمت کرده است. در این مرحله و با تنظیم اظهارنامه و ارسال آن به همسایه خاطی، اعلام خواهید کرد که به دنبال رفع مزاحمت‌های پیش آمده هستید.

تهیه استشهادیه

یکی از راه‌هایی که می‌توانید با کمک آن تاثیرگذاری اظهارنامه را دو چندان کنید، تهیه استشهادیه‌ای از سایر اعضای ساختمان و یا حتی افراد محله است. در صورتی می‌توانید استشهادیه تهیه کنید که مزاحمت آن شخص و حیوان خانگی‌اش دیگر همسایه‌ها را نیز درگیر کرده باشد. به این ترتیب، می‌توانید از آنها بخواهید که استشهادیه را امضا کنند و آن را ضمیمه اظهارنامه قضایی کنید.

طرح شکایت و تنظیم شکواییه

مرحله بعد و نهایی، طرح شکایت از همسایه خاطی است که این شکایت‌نامه باید از طرف تمام همسایه‌ها تنظیم شود و بعد، به دادسرا ارسال شود. شکایت ارسال شده شما، از سمت دادسرا به کلانتری محل ارجاع داده می‌شود و اینجاست که کلانتری فرد را احضار می‌کند. در صورت عدم پاسخگویی فرد خاطی به احضار کلانتری، حکم جلب او صادر می‌شود و توسط کلانتری جلب و همراه با پرونده به داسرا فرستاده می‌شود.

در مرحله بعد، دادسرا باید مطابق با مدارک و مستندات، برای فرد خاطی حکم صادر کند که این حکم می‌تواند تا یک سال زندان باشد. اما در برخی مواقع مانند ارتکاب جرم برای بار اول، فرد خاطی مشمول تخفیف در حکم خواهد شد و حکم او از زندان به جریمه نقدی تبدیل خواهد شد که از ۵۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان متغیر است.

کلام پایانی

حیوانات خانگی یا همان دوست‌های پشمالوی ما، می‌توانند شادی‌آور هر خانه‌ای باشند، اما نباید این موضوع را فراموش کنیم که زندگی در آپارتمان دارای قاعده و قانون‌های خاصی است که همه ملزم به رعایت آنها هستیم. رعایت این قوانین، باعث می‌شوند که زندگی در آپارتمان برای تمام اهالی مسالمت‌آمیزتر و آرام‌تر شود. بنابراین، اگر حیوان خانگی دارید و یا تصمیم گرفتید که یک حیوان خانگی به آپارتمان خود بیاورید، حتما این قوانین را یک دور مرور کنید تا از آسیب به همسایه‌های خود جلوگیری کنید.

مطابق با قانون تملک آپارتمان‌ها، نگهداری از سگ و سایر حیوانات خانگی در آپارتمان منعی ندارد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

مقالات مشابه