قوانین آپارتمان نشینیمواردی که هنگام اسباب کشی باید مورد نظر داشت

مواردی که هنگام اسباب کشی باید مورد نظر داشت

از لحظه‌ای که خبردار می‌شوید که قرار است به خانه جدید بروید و اسباب کشی داشته باشید، استرس و گاهی اوقات وحشت تمام وجود شما را می‌گیرد. تنها فکر کردن به این موضوع که چه کاری باید انجام دهید و اینکه چقدر زمان و انرژی برای انجام این کار لازم است، می‌تواند برای هر کسی طاقت‌فرسا باشد. اما نگران نباشید و خوب است بدانید که این امر در تمام افراد طبیعی است. به عنوان اولین کاری که باید انجام دهید تا استرس را کاهش دهید، این است که خیلی سریع و بدون اتلاف وقت یک برنامه اولیه و جامع برای فرآیند اسباب کشی خود آماده کنید.

با این کار نه تنها خود را از استرس و وحشت دور خواهید کرد، بلکه فرآیند اسباب کشی را ساده خواهید کرد و مطمئن خواهید شد که همه چیز طبق برنامه و منظم پیش خواهد رفت. اما فکر نکنید که با برنامه‌ریزی می‌توانید تمام استرس‌ها را از خود دور کنید؛ هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است در روند کار با چالش‌ها و اتفاقات ناگهانی مواجه شوید. در واقع برنامه‌ریزی برای اسباب کشی، به شما کمک خواهد کرد که مقدار اتفاقات پیش‌بینی نشده را کاهش دهید و برای اتفاقات ناگهانی آماده باشید.

هر اسباب کشی یک چک لیست دارد که حاوی نکات و موارد مهمی است که باید آنها را در نظر داشته باشید. در ادامه همراه ما باشید تا با این نکات مهم آشنا شوید.

۱. برآوردی از هزینه‌ها داشته باشید

چه خانه خریده باشید و چه آپارتمانی را رهن یا اجاره کرده باشید، در هر حالت هزینه‌ای سنگین برای هر دو مورد پرداخت خواهید کرد. بنابراین، باید مراقب هزینه‌های تحمیلی باشید و قبل از هر اقدام و قراردادی، هزینه مربوط به جابجایی را نیز برآورد کنید. جدا از هزینه‌های بزرگ‌تری مانند رزرو شرکت‌های حمل بار و خرید لوازم بسته‌بندی، هزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که آنها را نیز باید در بودجه اسباب کشی خود قرار دهید.

هنگامی که یک تخمین تقریبی از هزینه‌های مربوط به اسباب کشی داشته باشید، می‌توانید بودجه‌ای برای آن در نظر بگیرید و اسباب کشی راحت‌تر داشته باشید. در ادامه برخی از متداول‌ترین هزینه‌هایی که ممکن است در زمان اسباب کشی با آنها مواجه شوید را بیان خواهیم کرد:

مواردی که هنگام اسباب کشی باید مورد نظر داشت

۲. برنامه‌ای برای بسته‌بندی وسایل داشته باشید

اغلب اوقات، فرآیند بسته‌بندی وسایل همان چیزی است که کلی انرژی از شما خواهد گرفت. این فرآیند ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد، بنابراین بهتر است قبل از شروع روزشماری برای روز اسباب کشی، این کار را به پایان برسانید! اگر از هفته‌ها قبل برنامه‌ای برای بسته‌بندی وسایل داشته باشید، به راحتی می‌توانید این کار را در مدت زمان مشخص انجام دهید.

کارآمدترین و سودمندترین روش برای انجام این کار، داشتن یک جدول زمان‌بندی است که در آن مشخص می‌کنید چه مقدار از وسایل را قصد دارید تا تاریخ مشخصی بسته‌بندی کنید. به عنوان مثال، اگر دو ماه تا روز اسباب کشی فرصت دارید، باید حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصدِ وسایل خود را در پایان ماه اول بسته‌بندی کنید. دلیل این کار این است که با نزدیک شدن به تاریخ اسباب کشی، کارهای لحظه آخریِ بسیاری پیش روی خود خواهید داشت که همه روی هم انباشته شده‌اند.

۳. قبل از اسباب کشی، از شر وسایل اضافی خلاص شوید

در خانه همه ما وسایلی وجود دارد که سال به سال از آنها استفاده نمی‌کنیم و عملا بلااستفاده در گوشه کمدها خاک می‌خورند. بسیاری از افراد زمان اسباب کشی اشتباه می‌کنند و تمام وسایل را با خود می‌برند. انجام ندادن این کار به شما کمک خواهد کرد تا نه تنها خانه تمیزتر و منظم‌تری هنگام جابجایی داشته باشید، بلکه زمان بسته‌بندی وسایل را نیز کاهش می‌دهد.

واقعا چیزی بهتر و خوشحال‌کننده‌تر از این نیست که وسایل کمتری برای بسته‌بندی داشته باشید! می‌توانید برخی وسایل را به افرادی بدهید که به آنها نیاز دارند و یا اینکه برای فروش این وسایل اقدام کنید. با خالی کردن کمدها از وسایل اضافه، فضای بیشتری برای بسته‌بندی وسایل اصلی باز خواهید کرد.

۴. بسته‌بندی وسایل را خودتان انجام دهید

استخدام افرادی برای بسته‌بندی وسایل، در گفتار بسیار وسوسه‌انگیز است. قطعاً داشتن تیمی از افراد حرفه‌ای برای بسته‌بندی وسایل و انجام تمام کارها در حالی که شما تنها بر کار آنها نظارت می‌کنید، مطمئنا مزایای بسیاری دارد. اما نباید فراموش کرد که این کار می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد. البته، اگر دست تنها باشید و کمکی نداشته باشید، چاره‌ای جز این کار ندارید.

اما اگر زمان کافی برای انجام بسته‌بندی تمام وسایل دارید، توصیه می‌کنیم که این کار را خودتان انجام دهید. به غیر از صرفه جویی در هزینه، شما کنترل کامل بر کل فرآیند را در دست دارید که ابتدا باعث آرامش خاطر شما خواهد شد و بعد می‌دانید که وسایل شکستنی و ارزشمند را چطور بسته‌بندی کنید که آسیب نبینند.

۵. برای تمیز کردن خانه‌ها آماده باشید

مسلما، یا قرار است خانه قدیمی خود را بفروشید یا اینکه قرار است آن را اجاره دهید. در هر دو مورد، قبل از تحویل کلید به صاحب‌خانه و یا مستاجر جدید، باید خانه را از بالا به پایین تمیز کنید. این یکی از کارهایی است که برای فروش خانه نیز باید انجام دهید که به فروش سریع‌تر ملک بسیار کمک خواهد کرد.

علاوه بر این اگر قرار است به خانه‌ای جدید نقل مکان کنید، باید خود را برای تمیز کردن این خانه نیز آماده کنید. اگر خانه نوساز نباشد، مطمئنا توسط افرادی نگهداری شده که ممکن است مواردی بهداشتی را رعایت نکرده باشند و به احتمال زیاد ردپایی از گردوغبار و برخی آلودگی‌ها و میکروب‌ها را در گوشه‌کنار خانه مشاهده خواهید کرد. حتما خانه را تمیز کنید تا از شر گردوغبار و آلودگی‌ها راحت شوید و سلامت خود را به خطر نیندازید.

۶. یک یا دو جعبه از وسایل ضروری داشته باشید

با گذشت روزها و بسته‌بندی و مهروموم شدن وسایل بیشتر، متوجه خواهید شد که به چه وسایل ضروری‌ای برای زندگی روزمره تا زمانی که در نهایت جابجا شوید، نیاز دارید. تصور کنید که در خانه جدید هستید و به یکی از وسایل نیاز دارید و با انبوهی از جعبه‌های مهروموم شده مواجه می‌شوید. واقعا این اتفاق ناخوشایند است و رفتن سراغ بسته‌ها می‌تواند زمان‌بر باشد.

برای اجتناب از رخ دادن این سناریو، وسایلِ ضروری‌ای که در خانه جدید به آنها نیاز دارید را در اسرع وقت فهرست کنید و مطمئن شوید که آنها را با هم در یک یا چند جعبه جداگانه بسته‌بندی کرده‌اید. جعبه‌ها را دم دست قرار دهید و روی آنها با خط درشت بنویسید که وسایل ضروری هستند.

۷. یک شرکت اسباب کشی یا حمل بار را از قبل رزرو کنید

این کار را معمولا بیشتر افراد یک هفته قبل از اسباب کشی انجام می‌دهند و از جمله کارهای لحظه آخری میان اکثریت افراد است. اما می‌توان گفت که این کار، شما را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند. از یک طرف رزرو شرکت‌های حمل بار منوط به در دسترس بودن آنها است و از طرف دیگر، ممکن است زمان کافی برای تحقیق در مورد شرکت‌ها و مقایسه قیمت آنها نداشته باشید.

جدای از این، بسیار مهم است که آن شرکت را ارزیابی و روی پیشینه آنها کار کنید تا مطمئن شوید که مورد اعتماد هستند. با این کار مطمئن خواهید شد که وسایل سالم به مقصد می‌رسند و به موقع تحویل داده می‌شوند.

۸. برای وعده‌های غذایی در زمان اسباب کشی برنامه‌ریزی کنید

روزهای قبل از اسباب کشی و چند روز بعد از جابجایی، پخت و پز معمولا امکان‌پذیر نیست، چرا که بیشتر وسایل آشپزی درون جعبه‌ها هستند یا شما اصلا زمانی برای آشپزی ندارید. بنابراین، مجبور هستید که از قبل برنامه‌ای برای اکثر وعده‌های غذایی خود داشته باشید.

اگر قرار است به یکی از محله‌های نزدیک نقل مکان کنید، مطمئنا با بهترین رستوران‌های آن محل آشنایی دارید. اما اگر به مکانی دور نقل مکان می‌کنید، خوب است از قبل درباره رستوران‌های آن منطقه تحقیق کنید تا در زمان گرسنگی، بتوانید به یکی از آنها غذا سفارش دهید.

۹. یک چک لیست برای اسباب کشی آماده کنید

شاید فکر کنید که این کار واقعا بیهوده و اضافی است، اما وقت گذاشتن برای تهیه یک چک لیست اسباب کشی مطمئناً مفید خواهد بود. با داشتن چک لیست، می‌توانید تمام کارهایی که در روز اسباب کشی باید انجام دهید را به‌خاطر آورید و آنها را بر اساس اولویت انجام دهید. تهیه چک لیست نیاز به ابزار و یا دانش خاصی ندارد، تنها کافی است آن کارهایی که باید در آن روز به‌خصوص انجام دهید را در ورقی یادداشت کنید.

در چک لیست اسباب کشی، دو ستون را برای تفکیک وظایفی قرار دهید که دارای اولویت بالا و اولویت کم هستند. به این ترتیب، به جای نشستن و ندانستن اینکه از کجا باید کارها را شروع کنید، با کمک چک لیست متوجه می‌شوید که ابتدا باید چه کاری انجام دهید. علاوه بر این تیک زدن کارها پس از انجام شدن آنها، یک حس رضایت دارد.

 

موارد مهمی که قبل از اسباب کشی باید به آنها توجه کنید را بیان کردیم؛ اگر قرار است در آیندهی نزدیک اسباب کشی داشته باشید، یک نفس عمیق بکشید و سپس این نکات مهم را دوباره نگاهی بیندازید تا برای یک اسباب کشی سازمان‌یافته آماده شوید!

دیدگاه خود را بیان کنید

نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

مقالات مشابه