مشاورین املاکاخذ جواز کسب مشاورین املاک در سال ۱۴۰۲، مدارک، شرایط، نحوه اقدام

اخذ جواز کسب مشاورین املاک در سال ۱۴۰۲، مدارک، شرایط، نحوه اقدام

چک لیست دریافت مجوز املاک ۱۴۰۲

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، مطمئنا تصمیم گرفتید که مشاور املاک شوید و برای این تصمیم، باید به شما تبریک بگوییم! این شغل یکی از شغل‌های پرطرفدار است و می‌تواند شغلی پول‌ساز نیز به‌شمار آید. اما، باید بگوییم که کارِ شما از همین لحظه شروع می‌شود و باید برای جواز کسب مشاور املاک اقدام کنید.

فرآیند دریافت جواز کسب مشاورین املاک ممکن است کمی پیچیده باشد، بنابراین مهم است که دقیقا از نیازمندی‌ها، مدارک، شرایط جواز و همچنین هزینه آن باخبر شوید. به همین خاطر، تصمیم داریم تا در این مقاله درباره اخذ جواز کسب مشاورین املاک در سال ۱۴۰۲، مدارک مورد نیاز، شرایط جواز، نحوه اقدام و همچنین هزینه جواز کسب صحبت کنیم.

اهمیت کسب جواز مشاور املاک

برای مشاور املاک شدن، مانند دیگر مشاغل، نیاز به جواز کسب دارید. لابد از خودتان می‌پرسید چرا وقتی برخی افراد بدون جواز کسب کار می‌کنند، شما دنبال دریافت این جواز بروید؟

برای پاسخ به سوال بالا باید عنوان کنیم که، درآمد بنگاه‌های ملکی معمولا زیر ذره‌بین اتحادیه مشاوران املاک است و در واقع این اتحادیه است که ارقام این صنف را تعیین می‌کند. بنابراین، برای داشتن درآمد عرفِ اتحادیه مشاورین املاک، لازم است که جواز کسب را بگیرید. علاوه بر این، با توجه به اینکه حرفه مشاور املاک درآمد خوبی دارد و مشاوران املاک با هر فروش و اجاره خانه می‌توانند درآمد خوبی کسب کنند، بنابراین توصیه می‌شود که حتما از همان اول راه تمام مراحل را قانونی پیش ببرید تا به مشکل برنخورید. از همه مهم‌تر، جواز کسب مشاورین املاک به شما و حرفه‌تان اعتبار می‌دهد و بهتر است که این جواز را در بنگاه املاک خود و روی دیوار بزنید.

بنابراین به عنوان اولین کار در شروع مسیر شغلی مشاور املاک، حتما اقدام به گرفتن مجوز کسب کنید. داشتن این مجوز به شما کمک خواهد کرد که از پس مشکلات حقوقی در معاملات نیز به‌خوبی بربیایید.

شرایط اخذ جواز کسب مشاور املاک

معمولا شرایط دریافت مجوز کسب برای تمام مشاغل و واحدهای تجاری یکسان است و متقاضیان با شرایط عجیب و غریبی مواجه نخواهند شد. مهم‌ترین شرط دریافت مجوز کسب مشاورین املاک، رسیدن به سن قانونی است. مواردی که در زیر نام می‌بریم، شرایط کلی اخذ مجوز کسب مشاورین املاک هستند:

شرایط گرفتن مجوز املاک

تمام شرط دریافت مجوز کسب مشاور املاک، مواردی است که در بالا عنوان کردیم. اما اگر فردی که قصدِ اخذ مجوز را دارد خانم باشد، در کنار شریاط بالا باید یک مباشر آقا نیز به اتحادیه معرفی کند.

مراحل دریافت مجوز کسب مشاور املاک

به‌صورت کلی برای درخواست مجوز کسب مشاور املاک، ابتدا باید درخواست خود را ارائه دهید و بعد سراغ جمع‌آوری مدارک مورد نیاز بروید. بعد از ارائه مدارک نیز، مرحله بازرسی انجام می‌شود و در نهایت، باید منتظر صدور جواز باشید. تا به اینجا مراحل اخذ مجوز را به‌طور خلاصه بیان کردیم، چیزی که در ادامه خواهیم گفت، مراحل دریافت مجوز به تفصیل است که مطابق با قانون جدید سال ۱۴۰۲ است:

مدارک لازم برای پروانه کسب مشاور املاک

به این نکته دقت کنید، که ارسال مدارک را باید حتما در مدت زمانِ تعیین‌شده انجام دهید. مدت زمان عرف برای ارسال مدارک، سه ماه است و تمام مدارک را باید به سامانه نوین اصناف novin.iranianasnaf.ir فرستاده تا مجوز تاسیس املاک برای شما صادر شود. از طریق همین سامانه نیز می‌توانید وضعیت بررسی مدارک و همچنین درخواست خود را پیگیری کنید.

هزینه گرفتن پروانه کسب مشاور املاک

مسلما برای دریافت مجوز کسب، باید هزینه‌ای را به دولت پرداخت کنید. اما از آنجایی که هزینه‌ی مربوطه به اخذ مجوز به عوامل مختلفی بستگی دارد، به همین خاطر ممکن است از صنفی به صنفی دیگر تغییر کند. در مورد صنف مشاورین املاک، معمولا تخمین زده می‌شود که هزینه گرفتن پروانه کسب مشاور املاک از ۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان شود.

به‌طور کلی باید گفت که برای دریافت جواز کسب نمی‌توان عدد دقیقی را به‌عنوان هزینه عنوان کرد. اما به منظور آشنایی شما با عوامل تاثیرگذار در محاسبه قیمت، انواع هزینه اخذ جواز املاک را نام می‌بریم:

مدت زمان گرفتن جواز کسب

دریافت جواز کسب مشاورین املاک، معمولا در بازه‌های زمانی بین ۱ تا ۱۸۰ روز انجام می‌شود. مسلما هر چه بین مدارک ارسال‌شده و شرایط شما مغایرتی وجود داشته باشد، مدت زمان بررسی درخواست شما و تایید و رد مجوز بیشتر خواهد شد.

تمدید جواز کسب مشاورین املاک

قانون اصناف کشور مصوب سال ۱۳۸۲ در خصوص قواعد و مقررات مربوط به سازمان، وظایف، اختیارات و حقوق افراد در صنف‌های مختلف تعیین تکلیف می‌کند. مطابق با ماده ۵ این قانون، پروانه کسب باید هر ده سال یکبار تمدید شود. بنابراین، مدیران دفاتر املاک باید پروانه کسب خود را هر ده سال یکبار تمدید کنند.

مراحل تمدید جواز کسب

مدارک مورد نیاز جهت تمدید جواز کسب املاک

 

 

سخن نهایی

یکی از مشاغلی که این روزها، توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده، حرفه مشاور املاکی است. در واقع، افزایش تقاضا از سمت مردم به تهیه مسکن نیز به این محبوبیت دامن زده است. بنابراین، اگر دوست دارید یک آژانس مشاور املاک راه‌اندازی کنید، لازم است که در اولین قدم مجوز کسب را دریافت کنید.

مطابق قوانین جدیدی که وضع شده است، تمام معاملات ملکی باید با کد رهگیری انجام و در سامانه املاک و مستغلات ثبت‌ شوند. کد رهگیری توسط مشاورین املاکی داده می‌شود که مجوز کسب را از اتحادیه دریافت کرده باشند. در این مقاله سعی کردیم تمام مراحل و نیازمندی‌های دریافت این مجوز را بیان کنیم تا بتوانید از همین امروز، کارهای راه‌اندازی آژانس املاک را آغاز کنید.

اسکن بارکد روی جواز و یا استعلام از طریق سایت ایران اصناف و وارد شناسه صنفی

مطابق با ماده ۵ قانون اصناف کشور، پروانه کسب باید هر ده سال یکبار تمدید شود.

اصل پروانه کسب قبلی، عکس پرسنلی، کارت ملی، گواهی مالیاتی، تاییدیه کدپستی

دیدگاه خود را بیان کنید

نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

مقالات مشابه