جدیدترینشرایط گرفتن وام مسکن در سال ۱۴۰۲

شرایط گرفتن وام مسکن در سال ۱۴۰۲

گرانی و تورم چند سال اخیر، تاثیر بسیاری روی بازار مسکن گذاشته است و امروزه شاهد هستیم که توانایی مردم و خصوصا جوانان برای خرید خانه بسیار کاهش پیدا کرده و بعضا امکان خرید خانه برای بسیاری از افراد وجود ندارد. این خبر بدی برای افرادی است که تازه در ابتدای مسیر زندگی هستند و دوست دارند آینده خود را با خانه‌دار شدن رقم بزنند.

گرانی مسکن در شهرهای بزرگ مانند تهران، بسیار بیشتر از دیگر شهرها نمود دارد و همین موضوع باعث شده که تقریبا نیمی از جمعیت تهران به سمت اجاره‌نشینی بروند. اما با تمام سختی‌ها در خرید خانه، بسیاری از افراد سراغ استفاده از تسهیلات بانکی مانند انواع وام مسکن می‌روند و با این کار، قصد دارند تا خود را یک قدم به خانه‌دار شدن نزدیک کنند.

وام مسکن در بیشتر کشورها، به‌عنوان بهترین کمک هزینه برای خرید مسکن به‌شمار می‌آید و معمولا مبلغ آن با توجه به وضعیت اقتصادی هر کشور تعیین می‌شود. علاوه بر این، سیاست‌های کشورها در تعیین میزان سود نیز متفاوت است و به همین خاطر، شاهد تفاوت میزان سود وام مسکن در بسیاری از کشورها هستیم. اما به‌صورت کلی، می‌توان گفت که سود بانکی برای دریافت وام مسکن در کشورهای مختلف از ۲ تا ۲۰ درصد متغیر است.

با توجه به وجود انواع مختلف وام مسکن که بانک‌های مختلف آن را ارائه می‌دهند، تصمیم گرفتیم که در این مقاله درباره انواع وام مسکن و نحوه و شرایط دریافت آن بگوییم.

انواع وام مسکن

انواع وام مسکن

اولین بانکی که وام مسکن را به متقاضیان ارائه داد، بانک مسکن بود و از زمان به بعد بانک‌های مختلف، انواع وام مسکن را به افراد متقاضی ارائه می‌دهند. انواع وام مسکن تحت دو گروه وام‌هایی که با خرید اوراق ممتاز از بازار بورس دریافت می‌شوند و وام‌هایی که از محل صندوق پس‌انداز مسکن پرداخت می‌شوند، قرار می‌گیرند.

هر کدام از انواع وام مسکن تحت این دو گروه، هم به افراد مجرد و هم به افراد متاهل تعلق می‌گیرند و تنها شرایط دریافت آنها متفاوت است. در ادامه درباره این وام‌ها و شرایط دریافت آنها خواهیم گفت.

وام مسکن یکم ۱۴۰۲

یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های وام مسکن، وام مسکن یکم است که در میان متقاضیان طرفدار بسیار نیز دارد. در شرایط پرداخت این وام، ذکر شده که این وام هم به افراد مجرد و هم به افراد متاهل تعلق می‌گیرد، اما مانند دیگر وام‌های مسکن، تسهیلاتی مازاد در این وام برای زوجین در نظر گرفته شده است. برای دریافت این وام، باید نیمی از مبلغ وام را به مدت یک سال در بانک سپرده‌گذاری کنید. مبلغی که افراد در شهرهای مختلف می‌توانند با عنوان وام مسکن یکم دریافت کنند، به شرح زیر است:

وام ۲۰ میلیون تومانی از صندوق پس‌انداز مسکن

مسلما با توجه به نرخ این نوع وام مسکن، نمی‌توان آن را به‌عنوان کمک هزینه خرید خانه در نظر گرفت و خوب است آن را برای جور کردن مبلغ پیش‌پرداخت اجاره خانه درخواست کرد. وام ۲۰ میلیون تومانی از صندوق پس‌انداز مسکن پرداخت می‌شود که نرخ سود آن ۱۱ درصد است و ۱۲ سال، مهلت بازپرداخت اقساط آن است. برای دریافت آن، باید مبلغ ۴ میلیون تومان را برای حداقل ۱ تا ۳ سال سپرده‌گذاری کنید.

وام‌های اوراق مسکن

دیگر نوع از وام مسکن، وام اوراق مسکن است که مبلغ آن ۶۸۰ میلیون تومان است که افراد متقاضی می‌توانند ۸۰ میلیون تومان آن را به‌عنوان وام جعاله یا همان وام تعمیر مسکن دریافت کنند. این وام را می‌توان از طریق بورس یا بانک مسکن دریافت کرد. یکی از مهم‌ترین شرایط دریافت این وام، متاهل بودن متقاضی است و در صورتی کل مبلغ به متقاضیان پرداخت می‌شود، که ازدواج کرده باشند. اما این بدان معنی نیست که افراد مجرد نمی‌توانند این وام را دریافت کنند. افراد مجردی که قصد دریافت این وام را دارند، می‌توانند نصف مبالغی که اعلام می‌کنیم را دریافت کنند. مبلغی که افراد در شهرهای مختلف می‌توانند با عنوان وام اوراق مسکن دریافت کنند، به شرح زیر است:

وام مسکن بازنشستگان

وام مسکن بازنشستگان یکی دیگر از انواع وام مسکن است که به متقاضیان بازنشسته برای خرید مسکن داده می‌شود. طبق دستورالعمل پرداخت این وام، بانک مسکن ۴۰ فقره وام مسکن به بازنشستگان می‌دهد که سقف آن در شهرهای مختلف به شرح زیر است:

وام خرید زمان

وام خرید زمان یکی دیگر از انواع وام مسکن که از سمت بانک مسکن به متقاضیان پرداخت می‌شود. مبلغ این وام از ۸ تا ۱۲ میلیون تومان متغیر است و برای دریافت آن، باید دو برابر مبلغ وام دریافتی را به مدت شش ماه سپرده‌گذاری کنید. با توجه به مدت زمان سپرده‌گذاری و مبلغی که به‌عنوان سپرده در بانک قرار داده‌اید، به شما امتیازی داده می‌شود که با توجه به آن امتیاز، می‌توانید حداقل و یا حداکثر این وام را دریافت کنید.

نرخ سود این وام ۱۱ درصد و مدت زمان بازپرداخت وام نیز ۱۲ سال است. علاوه بر این، باید در نظر داشته باشید که در زمان درخواست وام، سن خانه نباید بیشتر از ۲۵ سال باشد.

وام مسکن جوانان

یکی دیگر از وام‌های مسکن، وام مسکن جوانان است که به‌عنوان سپرده‌ای برای آینده جوانان طراحی شده است. در این نوع وام مسکن، افراد بالای ۱۸ سال و دارای گواهی رشد می‌توانند در بانک مسکن حسابی را باز کنند و ماهانه ۴۰۰ هزار تومان در آن واریز کنند. این افراد می‌توانند بعد از ۵ سال حداکثر ۸۰۰ میلیون و پس از ۱۵ سال حداکثر ۲ میلیارد تومان وام مسکن دریافت کنند. سود این نوع وام نیز با توجه به مدت زمان بازپرداخت آن محاسبه می‌شود و معمولا بالاترین میزان سود در این نوع وام، ۹ درصد در نظر گرفته می‌شود. مبلغ دریافتی در وام مسکن جوانان به شرح زیر است:

نکته مهم در مورد وام مسکن جوانان این است که، در حال حاضر تنها افرادی می‌توانند از این وام استفاده کنند که در شهرها سکونت داشته باشند و تا قبل از دریافت این وام، از تسهیلات بانک مسکن یا سایر بانک‌ها برای خرید یا ساخت مسکن استفاده نکرده باشند.

وام ساخت مسکن

یکی دیگر از انواع وام‌های مسکن که برخلاف مدل‌های دیگر نیاز به سپرده‌گذاری ندارد، وام ساخت مسکن است که سود آن ۱۸ درصد است. مبلغی که به افراد در تهران و سایر شهرها بابت ساخت مسکن پرداخت می‌شود به شرح زیر است:

وام تعمیرات مسکن

وام تعمیر از جمله وام‌های مسکن است که به افراد صاحب‌خانه اعطا می‌شود و این افراد یا باید دارای حساب پس‌انداز در بانک مسکن باشند و یا اوراق بانک مسکن داشته باشند تا بتوانند برای دریافت این وام اقدام کنند. برای دریافت این وام، شما خانه خود را در رهن بانک قرار خواهید داد و به این ترتیب، نیاز به ضامن نخواهید داشت. دیگر شرایط دریافت وام تعمیران مسکن به شرح زیر است:

وام تعمیرات مسکن نیز مانند بسیاری از مدل‌های معرفی شده در این مقاله، دارای سود ۱۸ درصد است.

وام مسکن روستایی

از دیگر مدل‌های وام مسکن، وام مسکن روستایی است که به صاحب‌خانه‌ها در روستاها برای خرید و یا ساخت مسکن تعلق می‌گیرد. مبلغ این وام ۱۰۰ میلیون تومان است و ۵ درصد سود دارد.

شرایط وام مسکن

متقاضیان دریافت وام به برخی شرایط خاص برای هر کدام از این وام‌ها نیاز دارند ، اما به طور کلی، برای دریافت وام مسکن، لازم است که حتما شرایط زیر را داشته باشید:

شرایط گرفتن وام مسکن با سند خانه

برای دریافت وام مسکن با سند خانه، می‌توانید به درگاه اینترنتی بانک مسکن مراجعه کنید و فرم درخواست وام را تکمیل کنید. روش دیگر، مراجعه به یکی از بانک‌های مسکن و ارائه مدارک مورد نیاز برای دریافت وام است. در هر دو روش، لازم است که در بانک حساب باز کنید یا سراغ سپرده‌گذاری در بانک بروید. شرایط کلی برای دریافت وام مسکن با سند به شرح زیر است:

  • خانه نباید بیشتر از ۲۵ سال سن داشته باشد. در صورت بالا بودن سن بنا، از مبلغ وام کسر می‌شود و حداکثر مبلغ به متقاضی پرداخت نمی‌شود. (خانه‌های بالای سی سال، وام با سند دریافت نمی‌کنند)
  • برای دریافت وام مسکن از بانکی غیر از بانک مسکن، لازم است که در آن بانک حساب باز کنید.
  • سابقه چک برگشتی نداشته باشید.
  • جهت گرفتن وام با سند خانه، می‌توان اوراق ممتاز با حق تقدم خریداری کرد.
  • زنان بی‌سرپرست یا اقشار کم درآمد می‌توانند بدون انجام دادن پروسه‌های معمول، وام مسکن با سند را دریافت کنند.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ وام مسکن ۱۴۰۲

اگر به دنبال این هستید که هر کدام از مدل‌های وام مسکن را دریافت کنید، باید در مرحله اول، تمام مدارک مورد نیاز را آماده کنید. این مدارک عبارت‌اند از:

  • کارت حساب یا اوراق حق تقدم
  • اصل و کپی مبایعه‌نامه/ همراه با کد رهگیری
  • اصل و کپی صفحات سند (در اسناد دفترچه‌ای تهیه کپی از صفحه اول نقل و انتقالات در صورت خالی بودن هم الزامی است. ضمن اینکه سند شما نباید در رهن باشد)
  • اصل و کپی بنچاق (اگر ملک نوساز است، ارائه تقسیم‌نامه جایگزین بنچاق الزامی است)
  • اصل و کپی صورت‌مجلس تفکیکی (در صورتی که سند متعلق به آپارتمان باشد نیازی نیست)
  • اصل و کپی تمام پروانه‌های ساخت (اعم از تخریب و نوسازی، تغییر نقشه و … که همه آنها را می‌توان از شهرداری دریافت کرد)
  • اصل و کپی سند ملک مورد خریداری/ دارای کدپستی
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی خریدار/خریداران و فروشنده/فروشندگان
  • اصل و کپی وکالتنامه فروش به انضمام صفحات شناسنامه موکل و اصل و اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه وکیل (در صورتی که ملک توسط وکیل به فروش می‌رسد) (خریدار یا خریداران باید حتما جهت دریافت تسهیلات خودشان به دفترخانه مراجعه کنند و نمی‌توانند برای روز تشکیل پرونده وکیل اختیار کنند. در واقع حضور فروشنده و خریدار در ساعت تشکیل پرونده الزامی است)
  • گواهی اشتغال متقاضی تسهیلات
  • افتتاح حساب قرض‌الحسنه به نام خریدار

چه بانک‌هایی تسهیلات وام مسکن را ارائه می‌دهند؟

اولین بانک ایرانی که وام مسکن را به متقاضیان ارائه داد، بانک مسکن بود و پس از آن، دیگر بانک‌ها اقدام به پرداخت انواع وام مسکن کردند. این بانک‌ها شامل بانک‌های خصوصی و دولتی می‌شوند که شرایط پذیرش متقاضیان و دریافت وام در آنها متفاوت است. به‌عنوان مثال، در برخی بانک‌ها شرایط ضامن بسیار سخت‌تر از بانک‌های دیگر است و در برخی بانک‌ها، مبلغ وام نسبت به دیگر بانک‌ها کمتر است. اما به‌صورت کلی، اکثر بانک‌های دولتی و خصوصی تسهیلاتی برای دریافت وام مسکن ارائه می‌دهند.

کلام پایانی

در این مقاله، درباره انواع وام مسکن و شرایط دریافت آنها صحبت کردیم. اگر به دنبال خرید خانه هستید و با کسری بودجه مواجه شدید، خوب است که در برنامه خود، دریافت یک‌کدام از این وام‌ها را قرار دهید. هر کدام از این وام‌ها را با شرایط خود بسنجید و برای دریافت مناسب‌ترین گزینه، اقدام کنید.

 

در واقع هدف از تولید این مقاله این است که، بتوانید به این پی ببرید که آیا شما نیز مشمول دریافت وام مسکن می‌شوید یا خیر و کدام نوع وام مسکن بیشتر با شرایط شما همخوانی دارد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

مقالات مشابه