خرید و فروش املاکخرید مسکن مهر

خرید مسکن مهر

افزایش قیمت خانه در سال‌های اخیر باعث شده که بسیاری از افراد گزینه اجاره‌نشینی را برای خانه‌دار شدن انتخاب کنند. اما این تنها راه آنها برای خانه‌دار شدن نیست. طرح خرید مسکن مهر یکی از راه‌های متقاضیان خرید خانه است که ثبت‌نام برای این طرح از دولت نهم آغاز شد و تا به امروز هم، خانه‌های این طرح خرید و فروش می‌شوند. خانه‌های موجود در طرح خرید مسکن مهر، خارج از شهر تهران و حومه آن ساخته می‌شوند و معمولا قیمت پایین‌تری نسبت به خانه‌های مناطق مختلف تهران دارند. شاید همین موضوع باعث شده که افراد زیادی جذب واحدهای این طرح شوند.

نکته‌ای که در مورد مسکن مهر باید عنوان کرد، وجود افراد سودجو و کلاهبردارانی است که سر راه افراد نابلد قرار می‌گیرند و سرمایه آنها را به تاراج می‌برند. به عنوان مثال، بسیاری از کلاهبرداران خانه‌های مسکن مهر را به چند نفر می‌فروشند. بنابراین، باید از تمام مراحل خرید مسکن مهر آشنایی داشته باشید تا از قرار گرفتن در دام این افراد جلوگیری کنید.

راهنمای خرید مسکن مهر

مراحل خرید مسکن مهر

قبل از پرداختن به مراحل خرید مسکن مهر، باید عنوان کنیم که واحدهای مسکن مهر در دو نوع زمین ساخته و به متقاضیان فروخته می‌شوند. این زمین‌ها عبارت‌اند از:

در ابتدای این طرح، خرید و فروش واحدهای مسکن مهر ممنوع بود و صاحبین خانه‌ها امکان انتقال سند به فرد دیگری را نداشتند. اما از سال ۱۳۹۳، خرید و فروش واحدهای مسکن مهر قانونی اعلام شد. اما با این حال، فرد خریدار تنها می‌تواند یکی از واحدهای مسکن مهر را خریداری و به نام خود کند. با تمام این اطلاعاتی که عنوان کردیم، سراغ مراحل خرید مسکن مهر خواهیم رفت. این مراحل به شرح زیر هستند:

  • مرحله اول
    برای شروع باید سراغ افراد خبره و کارشناس محلی بروید تا با کمک آنها بتوانید ملک مد نظر خود را انتخاب کنید.
  • مرحله دوم
    قبل از نهایی کردن معامله و پرداخت پول، باید از وضعیت مالکیت واحد مطمئن شوید و درباره او استعلام‌های لازم را انجام دهید. برای استعلام مالکین واحدهای مسکن مهر نمی‌توانید سراغ اداره ثبت اسناد بروید، چرا که واحدهای مسکن مهر سند رسمی ندارند. این کار را باید در شرکت‌های عمران شهرهای جدید یا اداره کل راه و شهرسازی انجام دهید.
  • مرحله سوم
    حتما به این موضوع توجه کنید که واحد انتخابی شما و مالک آن به سازمان ملی زمین و مسکن یا شرکت عمران شهرهای جدید یا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بدهی نداشته باشد. به این معنا که، فردِ صاحب ملک باید قبل از نهایی شدن معامله، بدهی خود را به این سازمان‌ها تسویه کند.
  • مرحله چهارم
    همراه با مالک، سراغ کارگزاری شرکت عمرانی مسکن مهر شهر مورد نظر بروید و درخواست سند ۵ برگی خود را ثبت کنید.
  • مرحله پنجم
    در این مرحله می‌توانید برای دریافت وام مسکن مهر با بهره پایین درخواست کنید. برای دریافت این وام، باید از وضعیت بدهی یا تسویه حساب وام مسکن مهر از بانک مسکن استعلام بگیرید. این استعلام به شما کمک خواهد کرد که مراحل سند زدن خانه را نیز به‌درستی پیش ببرید، چرا که هر گونه بدهی از مالک واحد مسکن مهر، شرایط نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر را دچار مشکل خواهد کرد.
  • مرحله ششم
    در این مرحله باید کارهای نقل و انتقال مسکن مهر را انجام دهید. نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر دارای الزامات خاص خود است و حتما باید این کار را زیر نظر شرکت‌های عمران شهرهای جدید یا در برخی شهرها زیر نظر نهادهای متولی انجام دهید. حتما به این موضوع دقت کنید که نقل و انتقال مالکیت واحد مسکن مهر باید در نهادهای مربوطه انجام شود و تنها امضای قرارداد یا تنظیم مبایعه‌نامه در بنگاه‌های املاک کافی نیست.
  • مرحله هفتم
    در نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر اجاره ۹۹ ساله، طرفین قرارداد به بانک مراجعه می‌کنند و پس از تسویه بدهی معوقه و به‌روزرسانی اقساط، معرفی‌نامه مالک جدید به اداره کل راه و شهرسازی، شرکت عمران شهر جدید و یا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، به آنها داده می‌شود.

مدارک لازم برای انتقال مسکن مهر در شرکت‌های عمران مسکن

برای انتقال سند مسکن مهر در شرکت‌های عمران مسکن نیاز به برخی مدارک است که هر دو طرف باید آنها را آماده کنند. این مدارک عبارت‌اند از:

نکات مهم خرید و فروش مسکن مهر

هدف اصلی از اجرای مسکن مهر خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد بود. از این رو، هنوز هم شاهد هستیم که ساخت‌وساز انواع مسکن مهر در شهرهای مختلف ایران انجام می‌شود. برای خرید و فروش مسکن مهر شرایطی وجود دارد که در صورت بودن این شرایط، افراد متقاضی می‌توانند برای خرید این واحدها اقدام کنند. این شرایط عبارت‌اند از:

وام مسکن مهر

خرید مسکن مهر مزایای زیادی دارد و همین موضوع باعث شده که افراد زیادی سراغ سرمایه‌گذاری روی این مدل ملک بیایند. یکی از مهم‌ترین مزایای خرید مسکن مهر، وجود تسهیلاتی بانکی و وام مسکن با سود پایین است. تعریف این وام در موارد خلاصه می‌شود:

در این مقاله، با شرایط و مراحل خرید و فروش مسکن مهر آشنا شدید. با توجه به قیمت پایین این واحدها، بسیاری از افراد کم‌درآمد جامعه تا به امروز توانسته‌اند برای خرید این واحدها اقدام کنند و خود را یک قدم به خانه‌دار شدن نزدیک کنند. با عدم آشنایی با این مراحل و نکات، ممکن است در دام کلاهبرداران بیفتید. بنابراین قبل از امضا کردن هر قراردادی، از صحت اطلاعات و مدارک و همچنین نیازمندی‌ها مطمئن شوید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

مقالات مشابه