گردشگریمتل قو، تاریخچه و جاذبه‌های گردشگری

متل قو، تاریخچه و جاذبه‌های گردشگری

یکی از مکان هایی که برای اقامت و بازدید مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد، متل قو است. این شهر ساحلی با توجه به موقعیت قرارگیری و امکانات گردشگری، برای اسکان انتخاب می‌شود. ضمن اینکه با رزرو هتل متل قو، می‌توان از نقاط مختلف این شهر بازدید کرد.

متل قو رامسر

 متل قو رامسر در استان مازندران واقع شده و جز شهرستان عباس آباد می‌باشد. این شهر، حدود ۱۴ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده و مساحتی معادل ۷۵۰ هکتار دارد. از نظر موقعیت قرارگیری نیز از سمت مشرق به کلارآباد استان مازندران، از ناحیه شمال به دریای خزر، از سمت مغرب به شهرستان عباس‌آباد و از ناحیه جنوب نیز به رشته کوه البرز ختم می‌شود. موقعیت قرارگیری این منطقه، جذابیت مکانی خاص را برای متل قو شمال به وجود آورده است. طوری که اغلب افرادی که به شمال کشور سفر می‌کنند، اجاره ویلا در متل قو را به دیگر نواحی ترجیح می‌دهند.

متل قو از تهران ۲۲۰ کیلومتر فاصله دارد. بنابراین برای رسیدن به آن، باید حدود ۴ ساعت و نیم از تهران تا سلمانشهر رانندگی کنید.

متل قو شمال

سه راه برای دسترسی به متل قو شمال وجود دارد.

•           اتوبان قزوین-رشت یکی از راه‌های دسترسی به سلمانشهر می‌باشد. این اتوبان از مسیر لاهیجان، رامسر و شهسوار عبور کرده و به متل قو می‌رسد.

•           راه دوم مربوط به جاده هراز بوده و از محمود‌آباد و چالوس گذر کرده و به سلمانشهر می‌رسد.

•           راه سوم نیز مربوط به جاده چالوس است.

 جالب است بدانید متل قو شمال، عرضی معادل ۷ کیلومتر و طولی برابر با ۹ کیلومتر دارد. در حال حاضر صاحب این شهر کوچک، احد عظیم زاده بوده و این شهر از ویژگی‌های بی‌نظیری برخوردار است.

تاریخچه متل قو

این ناحیه ابتدا تنها به یک نقطه کوچک از ساحل دریای خزر محدود می‌شد. جمشید جوانشیر فردی بود که در طی مسافرت به شمال و منطقه کلارآباد، شیفته این ناحیه شد. در واقع شیفتگی به این ناحیه، به دلیل همجواری دریا و جنگل اتفاق افتاد. جوانشیر تصمیم گرفت این ناحیه متروک جنگلی را آباد و به باغ مرکبات تبدیل کند.  

جنگل متروک از نظر موقعیت، در منطقه کلارآباد بود. سرمای هوا، خاک نامساعد و… در این منطقه، باعث شد پروژه باغ مرکبات جوانشیر به سرانجام نرسد. بنابراین جوانشیر تصمیم گرفت ایده‌ای تازه را در این محدوده به کار ببندد.  

جوانشیر تصمیم گرفت شرایطی را برای بهره‌مندی از هتل‌های گران قیمت کشور فراهم کند تا تمام افراد بتوانند هتل یا ویلا در شمال رزرو کنند. متل قو در راستای همین ایده شکل گرفت.

تاریخچه متل قو

در سال ۱۳۴۰ شهر متل قو توسط جمشید جوانشیر تاسیس شد و شهرداری آن نیز یک سال بعد، یعنی در سال ۱۳۴۱ آغاز به کار کرد. اولین شهرکی که در این شهر ساخته شد، دریا گوشه بود. روایات متعدد از تاریخچه این شهر، نشان می‌دهد که جمشید جوانشیر، مالک زمین‌های این منطقه بوده است. این فرد با توجه به علاقه زیادی که به طبیعت داشته و همچنین پولی که از پدر خود به ارث برده، به فکر سرمایه‌گذاری در این ناحیه افتاده است. سرمایه‌گذاری در این ناحیه، باعث شد منطقه متل قو به شهرت خاصی دست پیدا کند.

 نام اول متل قو، ساقی کلایه بوده است. کلمه ساقی آن، به نام دختر جمشید جوانشیر اشاره دارد و کلمه کلایه نیز معنای «محل» را تداعی می‌کند. اولین شهردار زن تاریخ ایران نیز همسر جمشید جوانشیر، یعنی خانم «پریمرز فیروزگر» بوده که به عنوان شهردار متل قو انتخاب شده است. بعد از انقلاب اسلامی، ‌نام این شهر از ساقی کلایه به سلمانشهر تغییر پیدا کرد.

جاذبه‌های متل قو

 متل قو مکان‌های بسیاری برای بازدید و گردشگری دارد و همین مسئله باعث شده که از نقاط مختلف ایران و جهان، گردشگران و مسافران بسیاری به این ناحیه جذب شوند.

برج‌های دوقلو

 یکی از مکان های دیدنی این ناحیه، برج‌های دوقلوی آن است. این برج‌ها، از شهرت قابل توجهی برخوردار هستند. هر کدام از این برج‌ها، ۲۵ طبقه دارند و با نمای آینه‌ای در شهر ظاهر می‌شوند. این موضوع، زیبایی شب‌های متل قو را چندین برابر کرده‌ است.

 مجتمع ورزشی الماس، واحدهای مسکونی، هتل ۵ ستاره دولوکس بین‌المللی الماس و مجتمع‌های تجاری، طبقات برج‌های دوقلو را به خود اختصاص می‌دهند. اغلب گردشگران و مسافران برای بازدید از برج‌های دوقلو، به این شهر سفر می‌کنند. این برج‌ها، چشم‌اندازی تماشایی و خیره کننده دارند و با نام قو الماس خاورمیانه شناخته می‌شوند. آن‌ها از نظر موقعیت قرارگیری در جاده اصلی سلمانشهر هستند.

ساحل‌گردی در متل‌ قو

ساحل‌گردی یکی دیگر از امکانات گردشگری متل قو است. این شهر، بهترین و زیباترین سواحل را به خود اختصاص می‌دهد. ساحل ماسه‌ای این شهر، با دامنه کوه فاصله بسیار کمی‌ دارد و همین مسئله، طبیعت شهر متل قو را دو چندان زیبا و جذاب می‌کند. بسیاری از افراد برای لذت بردن از طبیعت متل قو، قدم زدن در ساحل ماسه‌ای را ترجیح می‌دهند.

قطعاً مسافران و گردشگران زمانی که به سلمانشهر سفر می‌کنند، تمایل دارند بخش قابل توجهی از اوقات خود را در ساحل متل قو بگذرانند. چون در این صورت می‌توانند از امکانات و تفریحات آبی این ناحیه نیز استفاده کنند.

 پاراسل، جت اسکی، ورزش‌های آبی مختلف، قایق‌سواری، پلاژهای ساحلی، ساخت مجسمه‌های شنی، والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی و… از جمله تفریحاتی هستند که برای مسافران سواحل متل قو در نظر گرفته شده‌اند.

نکته قابل توجه اینکه، متل قو برای شنای مسافران و گردشگران نیز منطقه کاملاً حفاظت شده را در نظر گرفته است. همچنین در این نوار ساحلی، مجموعه‌ای از کافه‌ها، رستوران‌ها و… وجود دارند که میتوانند برای وقت‌گذرانی، گزینه بسیار مناسبی باشند.

غار دانیال

غار دانیال یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و جذاب متل قو می‌باشد. این غار در روستای دانیال قرار گرفته و دومین غار بزرگ آبی ایران می‌باشد. برای اینکه بتوانید از این غار زیبا و متفاوت بازدید کنید، باید پنج کیلومتر از متل قو فاصله بگیرید. البته برای ورود به غار نیز حدود یک کیلومتر پیاده‌روی دارید.

 زمانی که وارد غار می‌شوید، ابتدا با یک حوضچه یک متری پر از آب مواجه خواهید شد. برای ادامه مسیر، باید از این حوضچه بگذرید. برای عبور از این حوضچه، چاره‌ای جز فرو رفتن در آب ندارید. این غار حدود ۲ کیلومتر طول و عرضی معادل ۱.۵ کیلومتر دارد. در برخی از نواحی غار، شاهد تنگ شدن و باریک شدن بیش از حد راه هستیم. طوری که برای ادامه دادن به راه، باید به حالت نشسته حرکت کنیم.

 قندیل‌های موجود در غار دانیال، یکی از زیباترین جاذبه‌های آن می‌باشند. دمای محدوده‌ی غار نیز در اغلب فصول، بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد قرار دارد. جالب است بدانید این غار، دارای آب آشامیدنی است. برای اینکه بتوانید یک بازدید کامل از کل غار دانیال داشته باشید، حدوداً باید ۳ تا ۴ ساعت زمان صرف کنید.

روستای اسبچین

روستای اسبچین از دیگر جاذبه‌های متفاوت متل قو است. این روستا جز توابع سلمانشهر بوده و به دلیل طبیعت دل‌انگیز و بکری که دارد، مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد. در روستای اسبچین، یک رودخانه متفاوت به همین نام وجود دارد.

 خوشبختانه امکان رزرو سوئیت و ویلا در روستای اسبچین وجود دارد. بنابراین شما می‌توانید بازدید از طبیعت زیبا و بکر این ناحیه را سر فرصت انجام دهید و از آن لذت ببرید. یکی از تفریحاتی که در این منطقه بسیار انجام می‌شود، قایق‌سواری در رودخانه پر آب اسبچین است.

مراکز خرید سلمانشهر

 مراکز خرید متل قو شمال نیز در میان سایر امکانات گردشگری، رفاهی و تفریحی آن خودنمایی می‌کنند. اگر تمایل به گشت و گذار در مراکز خرید دارید، می‌توانید مرکز خرید قو الماس خاورمیانه را به‌عنوان یکی از لاکچری‌ترین و مناسب‌ترین مراکز خرید انتخاب کنید.

 این مرکز خرید سه برج دارد. یک برج آن مربوط به هتل مدرن و شیک ۳۸ طبقه است و دو برج آن نیز مربوط به واحدهای مسکونی می‌شوند. مرکز خرید قو الماس خاورمیانه، سه طبقه بوده و دارای ۴۸۶ واحد تجاری است. در این مجموعه، انواع محصولات آرایشی و بهداشتی، پوشاک، کیف و کفش و غیره به فروش می‌رسند. همچنین مراکز تجاری، فضاهایی همچون کافه، رستوران، فودکورت، شهربازی و دیگر امکانات رفاهی و تفریحی را برای مسافران و گردشگران در نظر گرفته‌اند.

خوشبختانه خرید از قو الماس خاورمیانه، یک خرید متنوع و با کیفیت است. چرا که می‌توانید انواع برندهای خارجی و ایرانی را در این مرکز خرید پیدا کنید. کوکی‌های کشمشی و گردویی از مهم‌ترین سوغات سلمانشهر هستند که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

بهترین زمان برای گشت و گذار در سلمانشهر

شما می‌توانید هر زمانی را برای سفر به متل قو انتخاب کنید. با این وجود، بهترین زمان سفر به این ناحیه بین ماه اردیبهشت تا شهریور است. در این زمان از سال، تفریحات و امکانات آبی بیشتری در اختیار گردشگران و مسافران قرار می‌گیرند.

اگر از شلوغی گریزان هستید، می‌توانید فصل پاییز را برای سفر به این ناحیه انتخاب کنید. در این صورت از باران‌های پاییزی نیز لذت می‌برید.

قیمت ویلا در متل قو

قیمت ویلا در متل قو با توجه به مساحت، متراژ، موقعیت ویلا، امکانات رفاهی، نزدیکی به جاذبه‌های دیدنی و… تعیین می‌شود. مسلماً هر چه ویلا دارای امکانات رفاهی بیشتر همچون تعداد اتاق بیشتر، رستوران، تفریحات ورزشی، تجهیزات صوتی و تصویری مناسب‌تر و… باشد، به همان نسبت قیمت ویلا در متل قو افزایش پیدا می‌کند. موقعیت ویلا نیز در تخمین قیمت آن تاثیر مستقیم دارد. هر چه ویلا به جاذبه‌های این شهر نزدیک‌تر باشد، قیمت ویلا افزایش پیدا می‌کند. نزدیکی به ساحل و اتاق‌های رو به ساحل دریا، نیز می‌توانند قیمت ویلا را در متل قو بالاتر ببرند.

قیمت اتاق در متل قو           

سلمانشهر هتل‌های زیادی برای گردشگران و مسافران دارد. طوری که هر مسافری با توجه به بودجه و امکانات مورد نیاز تصمیم به رزرو هتل در این شهر می‌گیرد. اتاق‌های رو به دریا، مجهز، بزرگ و… قیمت بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. رزرو اتاق در هتل‌های مجلل ۵ ستاره نیز با توجه به امکاناتی که ارائه می‌دهند، بیشتر است.

در حالت کلی، رزرو هتل متل قو با قیمت بیشتری نسبت به دیگر شهرهای شمال انجام می‌شود. علت این موضوع نیز کاملاً مشخص است. هتل متل قو در یک شهر پرجاذبه با انواع امکانات رفاهی، تفریحی و گردشگری قرار گرفته است. بنابراین هر کدام از این ویژگی‌ها به تنهایی می‌توانند افزایش دهنده قیمت رزرو ویلا یا هتل متل قو باشند.

رزرو متل قو

برای رزرو متل قو بهتر است به شکل اینترنتی عمل کنید. در این نوع رزرو، امکان مقایسه قیمت‌ها برای شما فراهم می‌شود. همچنین می‌توانید هتل‌های مختلف موجود در سلمانشهر را از نظر امکانات رفاهی، تفریحی، تجهیزات، وضعیت نظافت و… مورد بررسی قرار دهید. در این صورت، انتخاب بهتری خواهید داشت و از اسکان در هتل لذت خواهید بود.

هتل متل قو

هتل متل قو با هتل‌های دیگر تفاوت دارد. در واقع این نوع اقامتگاه‌ها، متل هستند و با قیمت کمتری نسبت به هتل‌ها اجاره داده می‌شوند. اغلب آن‌ها شبیه به مسافرخانه‌ها می‌باشند و تعداد اتاق کمتری دارند. از طرفی با حداقل امکانات رفاهی به گردشگران و مسافران خدمت‌رسانی می‌کنند.

 قیمت نسبتاً پایین رزرو متل، امکان بهره‌مندی از مجموعه امکانات تفریحی و ورزشی سلمانشهر را فراهم می‌کند. اگر چه در حال حاضر، هتل‌های زیادی در سلمانشهر وجود دارند اما هدف مرحوم جمشید جوانشیر، ارائه اسکان در متل‌های ارزان قیمت بوده است.

هتل الماس قو

هتل الماس قو یک هتل مجلل، ۵ ستاره و لوکس در متل قو می‌باشد. چنین هتلی به‌عنوان تکمیل کننده بخش تجاری برج فعالیت می‌کند. با رزرو اتاق در این هتل، می‌توانید چشم‌انداز کرانه‌ی دریای خزر و جاده را از اتاق‌های هتل مشاهده کنید. اگر تمایل دارید در حین اقامت هتل متل قو، از تماشای دریا لذت ببرید، حتماً این نوع رزرو را انجام دهید. این برج ۳۵ طبقه داشته و ۲۴۰ واحد برای اقامت گردشگران در نظر گرفته است.

این هتل مجموعه امکانات ورزشی و تفریحی همچون بیلیارد، اینترنت، کتابخانه، سالن تنیس، استخر، رستوران و… را دارد. فاصله آن تا عباس‌آباد و نمک‌آبرود، ۱۷ دقیقه است. با رزرو اتاق در این هتل، از امکانات مختلف هتل مثل جکوزی، آرایشگاه، جت اسکی، خشکشویی، استخر، خدمات پزشکی، سونا و… بهره‌مند می‎شوید.

هتل لیلیوم

هتل لیلیوم متل قو، ۴ ستاره بوده و در سال ۱۳۹۳ تاسیس شده است. این هتل ۵ طبقه بوده و ۲۲ اتاق برای رزرو دارد. رستوران و کافی‌شاپ این مجموعه در بالاترین طبقه قرار گرفته و گریل بار هتل نیز در محوطه می‌باشد. این هتل از چالوس ۳۷ دقیقه و از نمک‌آبرود ۳۰ دقیقه فاصله دارد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

مقالات مشابه