تهران شناسیتاریخچه محله درکه و بررسی بازار مسکن در این منطقه

تاریخچه محله درکه و بررسی بازار مسکن در این منطقه

لیست عنواین

جالب است بدانید که دره درکه قدمتی ۸۰۰ ساله دارد و ساداتی که در این منطقه سکونت دارند از نوادگان امام‌زاده سیدمحمد هستند که ایشان خود از نوادگان امام سجاد (ع) بوده و هاون‌ها و تنورهای سنگی تراش خورده‌ای که در این منطقه به جای مانده است نشان از قدمت بالای دره زیبا و کم‌نظیر درکه دارد و این منطقه ییلاقی از گذشته‌های دور نیز با طبیعت خاص، چشم‌انداز زیبا و هوای مطبوع خود مورد توجه بزرگان و ثروتمندان ادوار مختلف بوده و تفرجگاهی با صفا برای شاهان قاجاری محسوب می‌شد.

نام این منطقه ترکیبی از واژه (در) و (که) است که در کنار هم درکه یعنی دره کوچک خوانده می‌شوند و گفته می‌شود در گذشته برای عبور از این دره پوشیده از برف، کفش‌هایی به نام درگ استفاده می‌کردند که بعدها درک تلفظ می‌شد و این منطقه نیز درکه نام گرفته است و با مرور زمان ساخت و ساز‌های مختلف در کنار منتظر طبیعی رشد کردند و این منطقه را به عنوان محلی مسکونی و در عین حال گردشگری و تفریحی تبدیل کردند که هنوز هم آثاری تاریخی مانند آب‌انبار، حمام و… از گذشته به جای مانده است.

 موقعیت مکانی و دسترسی به درکه

این منطقه زیبا با طبیعت و هوای پاک منحصربه‌فرد خود اغلب پایتخت نشینان، مسافران داخلی و گردشگران خارجی را برای طبیعت‌گردی و سپری کردن اوقات فراغت به سمت خود جذب می‌کند و این منطقه بکر که جزئی از ییلاقات شمیرانات و شمال غرب تهران به حساب می‌آید از موقعیت ویژه مکانی و دسترسی خاصی جهت وقت‌گذرانی، پیاده روی، کوهنوردی، تفریح و… برخوردار است و مجموع این مزایای است که اغلب افراد متمول را به خرید یا اجاره خانه در درکه ترغیب می‌کند.

این منطقه گردشگری که در امتداد رودخانه بسیار زیبا و پاک درکه قرار می‌گیرد از قسمت شمالی خود به رشته کوه‌های توچال منتهی می‌شود؛ ضلع جنوبی را محله اوین محدود می‌سازد؛ پایان شرقی درکه را اراضی اوین و دانشگاه شهید بهشتی تشکیل می‌دهند و از بخش غربی نیز به بازارهای کوه توچال و سعادت آباد ختم می‌گردد.

مسیرهای دسترسی

برای رفتن به درکه مسیرهای متعددی در اختیار شما است و اگر با اتومبیل شخصی به این منطقه می‌روید سه مسیر متفاوت زیر شما را به درکه می‌رسانند.

پس از ورود به بزرگراه شهید چمران خیابان‌های رشیدالدین و یمن را سپری کنید و با ورود به خیابان داوودیان به سمت درکه حرکت کنید.

برای مسیر دوم لازم است که وارد بزرگراه یادگار امام شوید و در انتهای این مسیر به خیابان اوین رسیده و پس از طی این خیابان وارد مسیر درکه می‌شوید.

راه دیگر رسیدن به میدان تجریش توسط خیابان‌های شریعتی یا ولیعصر است و در ادامه این مسیر وارد خیابان درکه خواهید شد.

همچنین خط یک BRT نیز برقرار است که شما با پیاده شدن در ایستگاه پارک وی و استفاده از خطوط تاکسی ولنجک به منطقه درکه خواهید رفت و لازم است بدانید که مسیر اصلی درکه علاوه‌بر راهپیمایی به پوشش مناسب و ایمنی احتیاج دارد و در ضمن برخی از قسمت‌های درکه با نرده‌کشی ایمن‌سازی شده‌اند.

اماکن مهم و مناطق دیدنی درکه

درکه با رودخانه خاص و فضای سرسبزی که بسیار بکر و دل‌انگیز است دارای بافتی گردشگری و تفریحی بوده و محیطی مفرح برای افرادی که قصد تفریح، پیاده‌روی، کوهنوردی و… دارند را فراهم کرده و با وجود مسافران همیشگی از لحاظ امکانات و خدمات رفاهی نیز پوشش جامع و ویژه‌ای دارد که تمام نیاز مهمانان و مسافران خود را تامین می‌کند.

§         رودخانه درکه نقطه عطف این منطقه بوده که در ضلع شرقی درکه قرار دارد و از قله‌های توچال و شاه نشین سرچشمه طبیعی می‌گیرد و در مسیر رسیدن به مبدا اصلی رودخانه درکه یعنی رود هفت چشمه، در جاهای مختلف رود‌های دیگری را هم مشاهده خواهید کرد.

§         پس از پیمودن مسیری در میدان درکه به سمت دره درکه و سپس پلنگ چال به جنگل بسیار زیبا و باصفای کارا می‌رسید و این جنگل به دلیل تردد کمتر از آسیب‌های انسانی مصون مانده و بسیار بکر است  و پاییز این جنگل حتی از بهار آن نیز معروف‌تر است و پاتوق و لوکیشن فوق‌العاده‌ای برای عکاسی محسوب می‌شود.

§         قله پلنگ‌ چال از جمله معروف‌ترین قله‌های شمال تهران و رشته کوه‌های البرز است و پناهگاه پلنگ‌ چال نیز محلی برای اسکان موقت، استراحت و تغذیه کوهنوردان این قله نیز در مسیر صعود آن قرار دارد.

§         قله چین کلاغ که از جنوبی‌ترین قله‌های کوه‌های شمالی تهران محسوب می‌شوند و هنگام صعود به این قله آبشار زیبای دره دیوانه، سنگ نشین، غار دو سنگ، دره بهشت، رودخانه فرحزاد، معدن سنگ سعادت آباد و قهوه خانه جاده یونجه زار را مشاهده خواهید کرد.

§         شب‌های معروف درکه را می‌توانید با سرو غذاهای بی‌نظیر از بهترین‌ رستوران‌های این منطقه تکمیل کنید و به این منظور چند مورد از بهترین رستوران‌های درکه شامل: رستوران اسپیو درکه، رستوران البرز درکه، کافه گیل، باغ رستوران صفا، رستوران اس پی‌ یو و… هستند.

§         وجود امام‌زاده والی نیز از قطب‌های مذهبی، دیدنی و تاریخی درکه محسوب می‌شود و از این جهت نیز منطقه‌ای معنوی را در درکه تجربه خواهید کرد.

§         آبشار هفت حوض در مسیر راهپیمایی دره این آبشار را با هفت حوض سنگی و طبیعی مشاهده می‌کنید و کافه‌ای که به همین نام در این منطقه وجود دارد محلی بسیار دنج و زیبا برای استراحت و سرو یک عصرانه دلچسب است.

§         زندان اوین، مجتمع قضایی شهید کچوئی، باغ مشیرالدوله اوین، موزه رازها، سرای محله و مرکز فرهنگی درکه، سرای محله کوهسار نیز برخی دیگر از اماکن مهم این منطقه هستند.

§         باشگاه اسب سواری محله اوین، کانون والیبال گرمرودی، ورزشگاه شهدای اوین، مسیر کوهستانی درکه، ورزشگاه شهید فراهانی، بام محله درکه، ورزشگاه شهدای درکه نیز برخی از اماکن ورزشی این منطقه هستند.

قیمت آپارتمان درکه

درکه برای سکونت از بهترین لوکیشن‌های شمال تهران و شمیرانات به حساب می‌آید و با وجود سطح بالای رفاهی، گردشگری و تفریحی که در این منطقه برقرار است به مراتب وضعیت خرید و فروش خانه و ملک نیز رونق چشمگیری داشته و با مبالغ بالایی جهت خرید مسکن روبرو هستید.

در بافت شهری درکه شاهد ویلا، خانه باغ، برج، مجتمع مسکونی و پنت هاوس‌های لوکس‌ مجللی هستیم که هر یک برحسب معماری، سال ساخت، کیفیت بنا، موقعیت و دسترسی به امکانات و خدماتی که در منطقه وجود دارد از قیمت‌های خاص خود برخوردار هستند.

طبیعتا افرادی که از لحاظ سطح اقتصادی دارای وضعیت مطلوبی هستند؛ برای زندگی در یک منطقه خوش آب و هوا با چشم‌اندازهای زیبا و دیدنی به دنبال خرید آپارتمان، خانه‌باغ، ویلا و یا واحد‌های لوکس در آپارتمان‌های مرتفع درکه هستند و به این ترتیب است که بیشتر قشر ساکن در درکه از خانواده‌های مرفه به حساب می‌آیند.

باوجود بافت گردشگری و طبیعت تفریحی که درکه دارد در اغلب ایام سال این منطقه پذیرای مهمانان داخلی و توریست‌های خارجی بوده و به تبع از ازدحام و ترافیک خاصی در برخی مناطق است و این موضوع باید برای شما به عنوان یک فاکتور مهم جهت خرید خانه باشد.

البته باید توجه داشته باشید که خرید ملک در این منطقه تنها به منظور سکونت یا بهره‌مندی از طبیعت خاص درکه نیست؛ بلکه با خرید مسکن در این منطقه توریستی یک سرمایه‌گذاری روبه رشد خواهید داشت و قطعا ملک شما همراه با رشد بافت شهری و توسعه خدمات، قیمت تصاعدی خواهد داشت.

وضعیت رهن و اجاره در درکه

همانطور که می‌دانید زندگی در منطقه‌ای خاص از شمیرانات و بالاشهر تهران از علایق هر فردی می‌تواند باشد و مبالغ هنگفت خرید ملک در لوکیشن گرانی مانند درکه که ضمن مدرن بودن بافت شهری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ویژه‌ای برخوردار است سبب شده تا اغلب افراد شرایط و یا علاقه‌ای به خرید ملک برای سکونت را نداشته باشند.

در این شرایط است که رهن و اجاره خانه بهترین گزینه برای سکونت محسوب شده و خوشبختانه شرایط توریستی و مسافرتی درکه موقعیت مساعدی برای اجاره آپارتمان در درکه را فراهم نموده و می‌توان از ویلا و آپارتمان‌های بزرگ تا سوئیت و خانه‌های کوچک را در این منطقه اجاره کرد.

از لحاظ قیمت رهن و اجاره نیز با توجه به لوکیشن ملک و سطح رفاهی آن قیمت‌های متفاوتی وجود دارند به طور مثال: محلات درکه و شاه حسینی از وضعیت بسیار منطقی برخوردار هستند و به مراتب قیمت رهن یا اجاره مسکن در این محدوده‌ها مبلغ بالایی خواهد داشت.

از طرفی با توجه به شرایط توافقی که بین شما و مالک منعقد می‌شود این امکان وجود دارد که خانه را بدون اجاره به صورت رهن کامل اجاره کنید یا با میزان قابل ملاحظه‌ قیمت پول پیش، از اجاره بهای ماهانه معاف شوید؛ علاوه‌براین در شرایط نرمال نیز برحسب میزان پول پیش اقساط ماهانه اجاره بها نیز تعیین می‌شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

مقالات مشابه