جدیدترینبرگه معماری و اهمیت آن در ساختمان سازی

برگه معماری و اهمیت آن در ساختمان سازی

احتمال بارها در مورد برگه معماری و برگه محاسبات و اهمیت آن‌ها در پروژه‌های ساختمان‌سازی شنیده‌اید. به برگه معماری، برگه تعهد معماری و یا برگه سبز معماری نیز گفته می‌شود. مسلم شروع ساخت یک پروژه ساختمانی نیاز به دریافت برخی از پروانه‌ها و مجوزها از برخی از ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه دارد. بدون دریافت این مجوزها، مهندسین قادر نخواهند بود که کارهای مربوط به ساخت‌وساز را شروع نمایند. بنابراین دریافت این مجوزها بسیار لازم و ضروری است. یکی از لازمه‌های دریافت مجوز ساختمان‌سازی، برگه معماری می‌باشد که اهمیت زیادی نیز در این حوزه دارد. در ادامه می‌خواهیم به معرفی این برگه و میزان اهمیت آن در پروژه‌های ساختمان‌سازی و نحوه دریافت این برگه بپردازیم.

برگه معماری چیست و چه نقشی در دریافت مجوزها دارد؟

برگه معماری

برگه معماری، برگه‌ای است که با آن معمار تضمین می‌دهد که نقشه‌های ارائه‌شده توسط او مطابق با قوانین نظام‌مهندسی هستند. همچنین این برگه نشان می‌دهد که نقشه‌های طراحی‌شده توسط مهندس با تمام قوانین و اصول ملی پایبند می‌باشند. اگر در آینده مشخص شود که نقشه‌ها به‌صورت اصولی طراحی نشده‌اند، معمار باید مسئولیت این عدم مغایرت را بپذیرد. ارائه برگه سبز معماری جهت دریافت پروانه ساخت‌وساز از شهرداری الزامی است. درواقع بدون ارائه این برگه نمی‌توانید تأییدیه‌های لازم را از سازمان‌های خدمات شهری دریافت کنید.

چه زمانی به ارائه برگه معماری نیاز است؟

برگه معماری، یک برگه است که به آن برگه تعهد تهیه نقشه‌های معماری نیز می‌گویند. این برگه همانند یک ضمانت‌نامه از سوی مهندس معمار عمل می‌کند. هنگامی‌که مالک تصمیم می‌گیرد برای شروع ساخت یک ساختمان اقدام کند، برای دریافت مجوزهای لازم ابتدا باید نقشه‌های معماری را تهیه کند. برای تهیه نقشه‌های معماری لازم است یک مهندس معماری کار طراحی را انجام دهد. پس‌ازآن که کار طراحی نقشه‌ها توسط مهندس معمار انجام شد، طراح‌ها به ارگان‌های مربوطه مانند شهرداری ارسال خواهند شد. حال برای آن‌که این نقشه‌ها بتوانند در سیستم شهرداری به تائید برسند، به برگه معماری نیاز است.

ارائه برگه معماری در ساخت پروژه چه اهمیتی دارد؟

چه زمانی به ارائه برگه معماری نیاز است؟

شاید فکر کنید که اصلاً ارائه برگه معماری چه اهمیتی در روند ساخت پروژه دارد؟ چرا ارائه برگه سبز مهم است؟ در پاسخ به این سؤالات باید بگوییم که ارائه برگه سبز معماری اولین و مهم‌ترین قدم برای دریافت مجوزهای ساختمان‌سازی است. درواقع تا برگه سبز تائید شده توسط مالک و مهندس معمار به شهرداری تحویل داده نشوند امکان شروع ساخت‌وساز وجود نخواهد داشت. برگه معماری به‌نوعی این تضمین را با ارگان‌های ناظر می‌دهد که شما کار ساخت‌وساز را به‌صورت قانونی و اصولی پیش خواهید برد. همچنین بدون تایید برگه سبز معماری، امکان دریافت برگه محاسبات، برگه تأسیسات و … نیز وجود نخواهد داشت.

برگه سبز معماری شامل چه اطلاعاتی است؟

برگه معماری، برگه‌ای پشت و رو است که اطلاعات مربوط به مشخصات ساختمان و مشخصات مهندس معمار در آن درج می‌شوند. طبق این اطلاعات و مشخصات، سازمان‌هایی مانند وزارت مسکن و شهرسازی تصمیم می‌گیرند که به پلان‌های مربوطه اجازه ساخت دهند یا خیر. درواقع مهندس‌های ناظر با بررسی نقشه‌ها و کنترل برگه سبز معماری، تصمیم به ارائه یا عدم ارائه مجوزهای ساخت می‌کنند. برگه سبز حتماً باید توسط مهندس معمار و مالک ساختمان مهر و امضاء شوند. در غیر این صورت برگه مربوطه فاقد اعتبار خواهد بود. در پشت برگه تعهدات مربوط به مهندس معمار، مهندس محاسبات، مهندس ناظر، مهندس تأسیسات و کارفرما درج‌شده‌اند.

مراحل دریافت مجوزها با استفاده از برگه سبز معماری

برای دریافت برگه معماری و مجوزهای لازم، باید برخی از مراحل و سلسله‌مراتب را رعایت کنید. با طی کردن این مراحل می‌توانید جهت دریافت برگه سبز معماری سپس برگه محاسبات و برگه‌های مربوط به تعهد تأسیسات نیز اقدام کنید.

مرحله اول: تهیه نقشه‌های معماری ساختمان توسط مهندس معمار

ابتدا باید برای تهیه نقشه‌های معماری ساختمان به یک مهندس معمار باتجربه و ماهر مراجعه کنید. شرکت‌های مهندسی و ساختمان‌سازی نیز می‌توانند بهترین و اصولی‌ترین نقشه‌های معماری را برای ساختمان شما ارائه دهند. انتخاب مهندس معمار بسیار مهم است. زیرا اگر نقشه‌های طراحی‌شده توسط معمار با قوانین نظام‌مهندسی تطابق نداشته باشند، ممکن است دریافت مجوز با چالش‌ها و تأخیرهایی همراه شود.

مرحله دوم: ارائه نقشه‌ها به شهرداری

در مرحله دوم لازم است که نقشه‌های طراحی‌شده توسط مهندس به شهرداری ارائه شوند. مهندس ناظر شهرداری باید این نقشه‌ها را تایید کند.

مرحله سوم: خرید برگه معماری و تکمیل آن

خرید برگه معماری

در این مرحله لازم است برگه معماری خریداری‌شده و تمامی اطلاعات مربوط به آن به‌درستی تکمیل شوند. واردکردن درست اطلاعات در برگه تعهد معماری بسیار مهم است. مهر و امضای مهندس معمار و امضای مالک ساختمان در برگه باید درج شوند.

مرحله چهارم: ارائه برگه معماری جهت دریافت مجوز

پس از تکمیل برگه معماری، می‌توانید برگه را همراه با مدارک دیگر همانند نقشه‌های ساختمان‌سازی به وزارت مسکن و شهرسازی ارائه دهید. سپس می‌توانید جهت دریافت برگه محاسبات و برگه‌های مربوط به تأسیسات از شهرداری نیز اقدام کنید.

قیمت خرید برگه معماری چقدر است؟

با مراجعه به شرکت‌های مهندسی و ساختمان‌سازی می‌توانید جهت خرید برگه معماری برای ساختمان خود اقدام کنید. این برگه‌ها همراه با پلان‌ها و نقشه‌های اصولی و صحیح ساختمانی به شما ارائه می‌شوند. همچنین این برگه توسط مهندس معمار مهرشده و به‌صورت امضاءشده به شما تحویل داده خواهد شد. پس از دریافت برگه معماری، می‌توانید برای خرید برگه محاسبات و برگه تأسیسات نیز از طریق همین شرکت‌ها اقدام نمایید. قیمت خرید برگه سبز معماری بستگی به نوع نقشه، متراژ ساختمان و نوع تعرفه شرکت مربوطه دارد. بنابراین نمی‌توان قیمت خاصی را برای خرید این برگه در نظر گرفت.

دیدگاه خود را بیان کنید

نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

مقالات مشابه