اگر قصد داشتهباشید که به عنوان مشاور املاک کارتان را در این حوزه شروع کنید، مطمئنا دلتان میخواهد بدانید چگونه میتوانید از بین این همه رقیبی که در این حرفه دارید جلو بزنید و نام شما بر سر زبانها بیفتد. همانطور که میدانید امروزه در سطح شهر، هر کوچه و خیابانی را که رد کنید، به یک آژانس مسکن برخورد خواهید کرد. این شغل چند سالی است که بسیار طرفدار پیدا کرده و خیلی از افراد به این حرفه رو آورده اند. اما مطمئنا اگر سر و کارتان به مشاور املاک بیفتد، یک سری از این آژانسها در اولویت شما قرار میگیرند.
آن چیزی که ما در این متن به آن خواهیم پرداخت نیز همین موضوع میباشد. در واقع در ادامه میخواهیم راز و رمزها و فوت کوزه گری یک آژانس معاملات ملکی موفق را با هم بررسی کنیم. تا اگر به فکر آغاز این شغل هستید بتوانید با گامهایی درست و موفق کارتان را به پیش ببرید. بنابراین پیشنهاد میکنیم تا انتهای متن همراه ما بمایند.

آشنایی با حوزه کاری مشاور املاک
یک مشاور املاک در نگاه کلی شاید تنها یک پل ارتباطی باشد بین مالک و خریدار و یا موجر و مستاجر. اما صاحب یک آژانس معاملات ملکی خوب جایگاهی بالاتر از این موضوع را برای حرفه خود میبینید. موفقیت چیزی نیست که به همین راحتی به دست بیاید. این موفقیت در معاملات با رقمهای بالا بیشتر اهمیت پیدا میکند. شما به عنوان سرمایهگذار و یا سرمایهدار دلتان میخواهد در بازار پرنوسان ملک و املاک سهمی داشتهباشید. اما مطمئنا اگر در این زمینه اطلاعات درستی نداشتهباشید، نمیتوانید سرمایهتان را در این مسیر درست مصرف کنید و به سوددهی برسید. بنابراین مهم است که با کمک یک فرد امین و کاربلد خرید و فروش درستی را معامله نمایید.
اگر بخواهیم به طور کلی مجموعه فعالیتهایی که در یک مشاور املاک و آژانس معاملاتی انجام میشود را بررسی کنیم به شرح زیر میباشد:
- تنظیم لیست املاک موجود در آژانس برای ارائه و راهنمایی مشتریان
- بررسی و بازرسی املاک موجود با یکدیگر، برای راهنمایی صحیح مشتریان
- بررسی قیمت ملک با ارزش واقعی آن جهت ارائه خدمات مناسب به خریدار و فروشنده
- بازرسی نزدیک ملک برای تایید صحت حرفهای فروشنده و ایجاد حس اعتماد به خریدار
- توانایی مذاکره و مجاب کردن هر دو طرف برای ثبت معاملات مختلف ملکی
- بهروز کردن اطلاعات موجود در سایت در صورت وجود
- داشتن یک عکاس شخصی برای تکمیل فایلهای موجود در مشاور املاک
- داشتن تیم صدای مشتری برای بررسی و حل مشکلات احتمالی
- برنامهریزی مناسب برای ارسال و بازدید مشتریان از املاک
- توانایی ارزیابی و پیشبینی گزینههای جایگزین برای انجام معاملات مختلف
- بررسی وضعیت منزل برای تعمیرات مورد نیاز قبل از فروش یا رهن و اجاره
- و ….
یک کارشناس مشاور املاک چه مهارتهایی باید داشته باشد؟
مهمترین ویژگی که یک مشاور املاک باید داشته باشد توانایی حل و بررسی بازار ملک است. بیاید برای توضیح بیشتر، صحبتمان را با یک مثال پیش ببریم. فرض کنید شما یک پولی دارید و دلتان میخواهد آن را سرمایهگذاری کنید. اما نمیدانید که باید ملک بخرید یا زمین؟ حتی نمیدانید کدام منطقه برای خرید و فروش، رشد نسبی بهتری پیدا خواهد کرد؟ همچنین شاید اصلا با پول و سرمایه شما بتوان در یک پروژه ساختمانی بزرگ شریک شد و سود چندین برابری کرد. اینجاست که یک کارشناس املاک معتمد میتواند به داد شما برسد. آنالیز خصوصیات شما نیز در این بین بسیار مهم است. خیلی از افراد اهل ریسک نیستند و نمیتواند منتظر پایان کارهای مشارکتی باشند. یا نمیتوانند با خرید زمین و ساخت و ساز به بهره برداری مورد نظر برسند.
یک کارشناس مشاور املاک میتواند به راحتی در این میان با شناخت طرف مقابلش و بررسی درست وضعیت بازار شما را به هدفتان برساند. برعکس این ماجرا نیز وجود دارد و یک سرمایهگذار ممکن است برای به پایان رساندن پروسه ساخت و سازش نیاز به مشارکت و پیشفروش املاکش را داشته باشد. یک کارشناس کاربلد بنگاه املاکی میتواند سریعا با ایجاد ارتباط میان مالک و خریدار به هر دو سر معامله سود برساند. بنابراین مهارت، رابطه، شناخت بازار هدف و دانش کارشناسان مشاور املاک در این بین بسیار حائز اهمیت میباشد.
آشنایی با ۱۰ ویژگی برتر یک مشاور املاک موفق
شما در مشاور املاک به عنوان یک پایگاه مطمئن برای اتصال دو طرف معامله هستید. بنابراین باید یک سری موارد را حتما سرلوحه کارتان قرار دهید تا بتوانید در این زمینه پیشرفت داشتهباشید. حرفه مشاور املاک شاید در نگاه اول کار بسیار ساده و بیدردسری باشد. اما بنگاه معاملاتی موفق میشود که بتواند حداقل مواردی که در ادامه به آن اشاره میکنیم را در راس امورات خود داشته باشد.
۱. تیم بازاریابی قوی در آژانس معاملات ملکی خود داشتهباشید.
یک مشاور املاک موفق در جای جای شهر به دنبال تکمیل فایلهای ملکی خود میگردد. به این فکر نکنید که آژانس املاک شما در بالاشهر است و نیازی نیست خبری از اوضاع املاک پایینشهر داشتهباشید. حتی شاید فکر کنید داشتن اطلاعات املاک در حومه شهر نیز اصلا در حیطه کاری شما نیست. اما این کاملا اشتباه میباشد. با بازاریابی کردن وضعیت زمین و ملک در هر کجای شهر و اطراف شهر بهتر میتوانید به توسعه کارتان کمک نمایید. خیلی از افراد برای سرمایه گذاری نیاز دارند درباره نقاط مختلف شهر اطلاعاتی داشته باشند. شما با تکمیل اطلاعات ملکی خود میتوانید برای هر نیاز مراجعهکننده خود یک پاسخ خوب و قوی داشتهباشید.
۲. یک مشاور املاک آنلاین باشید.
امروزه عصر، عصر تکنولوژی میباشد و همه افراد برای هر کار ریز و درشتی اولین کاری که میکنند با گوشی خود سرچ مختصری در اینترنت دارند. پس مهم است برای جلو افتادن از رقیبانتان به یک گام جلوتر از بقیه فکر کنید. این موضوع میتواند هم داشتن سایت و پیچ در فضاهای مجازی را شامل شود. هم در نگاه وسیعتر و تخصصیتر میتواند به یک اپ برای مشتریان خاص خود خلاصه شود. بنابراین بسیار مهم است که اطلاعات ملکی خود را به روز نگه داشته و مدام در بستر اینترنت در دسترس باشید.
۳. برخوردتان را رویایی کنید
مطمئنا هیچ وقت برخورد اول شما با مشتریانتان از ذهن آنها پاک نخواهد شد. برخورد متشخصانه، کارشناسانه و مودبانه شما میتواند نظر افرادی که به سمت شما آمدهاند را جلب کند. به بیان دیگر این قدرت رفتار و کلام شماست که میتواند مراجعهکننده شما را دوباره به سمت شما بکشاند. اگر شما فایل قوی از وضعیت ملک را در مشاور املاک خود داشتهباشید، اما نتوانید با بیان درست و رفتار خوب آن را به مشتریانتان عرضه و معرفی نمایید، مطمئنا نمیتوانید در کارتان موفق شوید. مراجعهکننده شما باید حس کند که برای شما ارزشمند است و بابت وقتی که در بنگاه معاملاتی شما میگذراند، رضایت داشته باشد. اگر چنین حسی را به طرف مقابلتان انتقال دهید، مطمئنا باز هم در موقعیتهای مشابه اولین انتخاب آنها خواهید بود.
۴. شاهراه ارتباطی در بنگاه معاملاتیتان باشید
یک مشاور املاک موفق برای هر نوع خواسته مراجعه کنندهاش یک راه ارتباطی پیدا مینماید. برای این کار باید هم بر روی تیم خرید و فروشتان متمرکز شوید و هم ارتباط مناسبی با سایر همکارانتان داشتهباشید. ممکن است خواسته طرف مقابل شما در چارچوب حوزه فعالیتی شما نباشد. ولی با داشتن یک رابطه موفق میتوانید مشتری را بدون سرگردانی به مقصد مورد نظرش برسانید. بنابراین خیلی مهم است که علاوه بر تمرکز بر روی پیشرفت مجموعه خود، ارتباط درستی با سایر همکارانتان برقرار نمایید. تا در صورت نیاز فرصت معامله را از دست ندهید.
۵. به امکانات محیط مشاور املاکتان اهمیت بدهید
در نگاه اول چیزی که مشتری را به سمت دفتر مشاور املاک شما میکشاند شکل و شمایل و دسپلین محیط کاری شما میباشد. این موضوع بسیار مهم است. زیرا به قول معروف عقل مردم در چشمانشان میباشد. وقتی ظاهر دفتر کار معاملاتی شما شیک و مرتب نباشد و یا پوشش پرسنلتان مناسب نباشد، نمیتوانید انتظار داشتهباشید که مراجعهکنندگانتان به سوی شما جذب گردند. حتما تا جایی که میتوانید از پوشش گیاهی در محیط کارتان استفاده کنید. به تمیزی محیط کارتان، لوازم اداری و پذیرایی خود اهمیت دهید. از خوشبوکنندههای محیط استفاده کنید تا مراجعین در بدو ورود حس خوبش را دریافت کنند. لباس فرم برای کارمندان کادر دفتری خود در نظر بگیرید و همه این موارد را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. تا انرژی مثبتش را به مشتریانتان انتقال دهید.
۶. یک آژانس معاملات ملکی بهروز باشید.
یک شرط مهم برای موفقیت در حوزه مشاور املاک بهروز بودن است. آن هم در دنیایی که امروزه قیمت خرید و فروش ملک ساعتی در حال نوسان است. شما به عنوان یک کارشناس امور ملکی باید بتوانید اطلاعاتتان را بهروز نگه دارید تا خریدار و فروشنده را به درستی راهنمایی نمایید. داشتن اطلاعات در خصوص وضعیت ملک در مناطق مختلف میتواند حس اعتماد را در دل مراجعهکننده شما القا نماید.
۷. مشاور املاک خود را گسترش دهید.
خیلی از افراد امروزه به فکر خرید ملک در خارج از شهر خودشان میباشند. اما کمتر مشاور املاکی وجود دارد که در فایلهای املاکش به فرض مواردی را هم برای خرید و فروش و یا رهن و اجاره در شهرهای مختلف داشتهباشد. شما با هدف گسترش شغلتان میتوانید حتی معاملاتی را خارج از شهر و منطقه خودتان رقم بزنید و چه بسا سود بالاتری نیز ببرید.
۸. امین مردم در بنگاه معاملاتی خود باشید.
معاملاتی که در بنگاههای مشاور املاک صورت میپذیرد عموما دارای مبالغ بالایی میباشند. بنابراین ریسک کلاهبرداری نیز به همان نسبت بالاتر میرود. یک خریدار یا فروشنده باید از شما حس اطمینان و امنیت را جذب نماید. تا بتواند معاملات خود را در حضور شما انجام دهند. این موضوع در دنیای کلاهبرداری املاکی که امروزه با آن روبرو هستیم بسیار مهم میباشد و از ضرر مالی شما جلوگیری میکند. پس با ایجاد حس امنیت به مراجعهکنندگانتان یک پایگاه مطمئن برای انواع معاملات ملکی آنها باشید.
۹. صبور باشید.
یک کارشناس مشاور املاک خوب باید صبر و حوصله بالایی نیز داشته باشد. شرط مهم ارتباط درست با مشتری داشتن صبر و شکیبایی است. ممکن است طرف مقابل شما برای هر موردی که به او پیشنهاد میکنید یک ایرادی بگیرد. شاید از هیچ یک از پیشنهادات شما خوشش نیاید. و امکان دارد مدام در طی انجام یک معامله مدام در حال غر زدن باشد. حتی ممکن است برای رسیدن به نتیجه مثبت در معامله مدام از شما بخواهد که سوالات مختلفی را از طرف دوم معامله بپرسید. صبر و مشتریمداری شما در این زمانها میتواند یک امتیاز مثبت برای شما محسوب گردد. بنابراین برای اینکه در نگاه طرف مقابلتان تایید شوید، بسیار مهم است که زود از کوره در نروید و به مشتری به چشم یک دوست ارزشمند نگاه کنید.
۱۰. یک مشاور املاک باسواد باشید.
خیلی مهم است که شما با اصطلاحات عمران و معماری آشنایی داشتهباشید. زیرا خیلی از اوقات ممکن است شرایطی پیش بیاید که فروشنده و یا خریدار برای اهداف خاصی به شما مراجعه نمایند. بنابراین مهم است که بتوانید هم کلام مهندسان و کارشناسان این حوزه باشید. مطمئنا اگر طرف مقابل صحبت شما حس کند که شما درک صحیحی از صحبتهایش ندارید نمیتواند با شما همکاری داشتهباشد. داشتن تخصص و دانش حرفهای در این حوزه میتواند به کسب و کار شما ثبات و ارزش بیشتری ببخشد. همچنین میتواند زمینه ساز پیشرفت شما در کسب و کارتان گردد.
نکات پایانی موفقیت در کار مشاور املاک
تا به اینجای متن با ده مورد از ویژگیهایی که میتواند باعث پیشرفت حرفه مشاور املاک باشد صحبت کردیم. اما نکتهای که این روزها بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده و باعث شده خیلیها بازار معاملاتی گرمتری داشتهباشند، حضور در رسانهها و اینترنت میباشد. همانطور که در بالا نیز اشاره شد داشتن اطلاعات بهروز در فضاهای مجازی و بستر اینترنت میتواند معاملات شمارا به خارج از شهر و دیارتان برساند. حتی میتواند زمینه معامله را برای یک فرد از خارج از کشور نیز رقم بزند. بنابراین باید در این عصر تکنولوژی بتوانید جایگاهی در دنیای وب و اینترنت به خود اختصاص دهید. بدون شک با تمرکز بر روی این موضوع میتوانید حتی متقاضیان زیادی را برای فروش املاکشان به سمت خودتان جذب نمایید.
یک کارشناس مشاور املاک با داشتن این بینش و دانش میتواند ضمن دادن اطلاعات درست و مفید به خوانندگانش آنها را بهتر و سریعتر به مقصودشان نیز برساند. همچنین در فضای گسترده وب دست شما برای گسترش کسب و کار معاملاتیتان نیز بالاتر است. کافی است ارتباطی درست را با سایر همکارانتان در سراسر کشور داشتهباشید. با این کار میتوانید در لیست املاک خود از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب را به راحتی پوششدهی نمایید. به کارتان فراتر از آنچه که هست فکر و تمرکز کنید تا بستری امن را برای خریداران و فروشندگان سراسر کشور فراهم آورید. با این کار خودتان نیز به درآمد بالاتری دست پیدا مینمایید.
سولات متداول
آیا برای کار در حوزه مشاور املاک باید سرمایه زیادی داشتهباشم؟
اگر به فکر یک کسب و کار کوچک هستید فقط میتوانید به عنوان رابط بین دو طرف معامله سود کنید. اما برای پیشرفت باید بتوانید خودتان به تنهایی قدرت خرید و فروشهای مختلف را داشتهباشید.
آیا مهم است در مشاور املاک ۲۴ ساعته خدماترسانی داشتهباشیم؟
در هر شغلی اگر بتوانید در زمانهایی که بقیه رقیبانتان به استراحت و تفریح میپردازند شما به درآمدزایی فکر کنید، مطمئنا موفق خواهید شد. مشاور املاک نیز مستثنی نیست. مخصوصا در دنیا پرمشغله امروزی که وقت طلاست.
داشتن سایت املاک ضروری است؟
در دنیای ارتباطات امروزی اگر جایگاه درستی در سرچ املاک گوگل را به خود اختصاص دهید، مطمئنا بیشتر از مراجعه حضوری به درآمد میرسید. با این کار دامنه مشتریانتان را نیز بیشتر از محدوده اطراف بنگاه مشاور املاکتان میبرید. هرچند راه اندازی یک سایت موفق مستلزم سالها تلاش و صرف هزینه هنگفت میباشد، بهتر از از سایت املاک موجود کمک بگیرید؛ برای مثال میتوانید از نرمافزار آنلاین املاک پست ملک به عنوان سایت املاک خود استفاده کنید.
آیا برای مشاور املاک خود باید تبلیغات کنیم؟
مطمئنا داشتن یک تبلیغات مفید و موثر میتواند نام شما را در ذهن مشتریانتان حک کند. بنابراین بهتر است اگر به پیشرفت شغلی خود اهمیت میدهید روی تبلیغات شغلی نیز سرمایهگذاری نمایید.
مشاورین املاک
ارتباط چندین مشاور املاک را میتوان به مشاورین املاک نسبت داد، که معمولا در مجموعهای تحت عنوان آژانس املاک به عنوان همکار و گهگاه به صورت رقابتی با هم مشغول به کار میباشند. همکاری چندین مشاور املاک با یکدیگر میتواند مزایایی نظیر تقسیم کار به صورت رتبهای و یا دپارتمانی داشته باشد. از آنجا که بعضی از آژانسهای املاک با در اختیار گرفتن تعداد زیادی از مشاورین املاک امکان بالا بردن تعداد جوابگویی به تعداد بیشتری از متقاضیان خواهند شد.
مشاور املاک آنلاین و مشاور املاک اینترنتی
مشاور املاک را میتوان به دو دسته تقسیم کرد، دسته اول مشاورین املاکی هستند که به صورت انفرادی (فریلنسری) کار میکنند و دسته دوم مشاورین املاکی هستند که در مجموعه آژانس املاک، پیدا کردن املاک برای ارایه و همچنین مشتریان خود را از طریق اینترنت و به صورت آنلاین پیدا میکنند. همانند بسیار دیگری از مشاغل استفاده از روشهای نوین مانند وبسایت های املاک و یا شبکههای اجتماعی میتواند ارتباطات بسیار وسیعی برای هر دو دسته ایجاد کند و منجر به افزایش کارایی و نهایتا درآمدهای بالا شود. تعدادی از این افراد تمام وقت و انرژی خود را صرف کار کردن در محیطهای مجازی میکنند که به ایندسته از مشاورها، مشاور املاک اینترنتی اطلاق میشود. همانطور که شاید حدس زده باشد یک مشاور املاک اینترنتی نیاز به یاری جستن از همکاران دیگر برای نشان دادن فیزیکی ملک به مشتری ها و یا ورودی فایلینگ از منابع گوناگون باشد.
نحوه کار در مشاور املاک
با وجود کلاسهای آموزشی برای مشاورین املاک و دورههای تخصصی در زمین مشاور املاک، تجربه حرف اول را در این حرفه بازی میکند. قطعا با گذراندن چند ساعت دوره آموزشی در این رشته نمیتوان با تمام فوت و فنها و نحوه کار در مشاور املاک آشنا شد، و چنانچه شما علاقهمند به وارد شدن در این رشته را دارید، بهتر است در کنار دورههای آموزشی، به عنوان کارآموز و بدون توقع بالا برای دریافت کمسیون، حقوق و یا مزایا از افرادی که سالها در این زمینه تجربه دارند بیاموزید.